Soutěž o DVD
-
- Pokročilý diskutér Sféry
- Příspěvky: 414
- Registrován: 24 srp 2006 18:37
- Kontaktovat uživatele:
Soutěž o DVD
Ve čtvrtek 13. 9. proběhne od 12.00 v rámci hudebního veletrhu HUVEL 2007
křest 1. dílu DVD Bicí souprava - proč, jak a co cvičit.
Na křtu se mnou zahrají Tomáš Uhlík (kontrabas) a Michal Doležal (piano), kmotrovství titulu přijal nestor českých bubeníků - pan Vladimír Žižka.
Akce bude mít své pokračování na odpoledním semináři, kde představím koncepci prvního dílu i následujících pokračování a kde se můžeme se zájemci setkat při diskusi o titulu i o tématech souvisejících.
Během tohoto semináře se také uskuteční soutěž o 3 DVD titulu Bicí souprava - proč, jak a co cvičit (1).
Podmínkou pro získání ceny bude bezchybné provedení jedné z etud pro malý buben z mé stejnojmenné učebnice.
Na výběr jsou tyto etudy:
19, 31, 52, 75
19 - Noty : http://www.martinvajgl.cz/etuda19.doc
19 - Zvuk: http://www.martinvajgl.cz/Track01.mp3
31 - Noty : http://www.martinvajgl.cz/etuda31.doc
31 - Zvuk: http://www.martinvajgl.cz/Track06.mp3
52 - Noty : http://www.martinvajgl.cz/etuda52.doc
52 - Zvuk: http://www.martinvajgl.cz/Track17.mp3
75 - Noty : http://www.martinvajgl.cz/etuda75.doc
75 - Zvuk: http://www.martinvajgl.cz/Track40.mp3
Notový zápis i nahrávku provedení najdete take na http://www.martinvajgl.cz - v záložce Výukové programy / Etudy pro malý buben
soutěžící se mohou přihlásit na místě před začátkem semináře, malý buben i noty budou k dospozici. O nic nejde, spíš to berte, jako takové spestření setkání nad novým titulem.
Všechny srdečně zvu!
Martin
křest 1. dílu DVD Bicí souprava - proč, jak a co cvičit.
Na křtu se mnou zahrají Tomáš Uhlík (kontrabas) a Michal Doležal (piano), kmotrovství titulu přijal nestor českých bubeníků - pan Vladimír Žižka.
Akce bude mít své pokračování na odpoledním semináři, kde představím koncepci prvního dílu i následujících pokračování a kde se můžeme se zájemci setkat při diskusi o titulu i o tématech souvisejících.
Během tohoto semináře se také uskuteční soutěž o 3 DVD titulu Bicí souprava - proč, jak a co cvičit (1).
Podmínkou pro získání ceny bude bezchybné provedení jedné z etud pro malý buben z mé stejnojmenné učebnice.
Na výběr jsou tyto etudy:
19, 31, 52, 75
19 - Noty : http://www.martinvajgl.cz/etuda19.doc
19 - Zvuk: http://www.martinvajgl.cz/Track01.mp3
31 - Noty : http://www.martinvajgl.cz/etuda31.doc
31 - Zvuk: http://www.martinvajgl.cz/Track06.mp3
52 - Noty : http://www.martinvajgl.cz/etuda52.doc
52 - Zvuk: http://www.martinvajgl.cz/Track17.mp3
75 - Noty : http://www.martinvajgl.cz/etuda75.doc
75 - Zvuk: http://www.martinvajgl.cz/Track40.mp3
Notový zápis i nahrávku provedení najdete take na http://www.martinvajgl.cz - v záložce Výukové programy / Etudy pro malý buben
soutěžící se mohou přihlásit na místě před začátkem semináře, malý buben i noty budou k dospozici. O nic nejde, spíš to berte, jako takové spestření setkání nad novým titulem.
Všechny srdečně zvu!
Martin
- mates
- Správce
- Příspěvky: 2379
- Registrován: 27 kvě 2005 22:54
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
No abych je netlachal hubou, zkusil jsem si tu etudu 52 zahrat, pac sem si rikal ze pri me lenosti by z toho mohlo do 10ti minut neco vylezt. Vic jsem tomu davat nechtel, pac jsem musel vyndat klasicky snare jelikoz na elektriky to neni vono a nechtel jsem kazit sousedum nedelni obed.
Takze tady je muj pokus o etudu 52 :
http://www.matha.ic.cz/bici/etuda_52.mp3
primej link na noty zde:
http://www.martinvajgl.cz/etuda52.doc
Takze Marťasi pokud to stoji alespon na 60% za neco tak ti poslu adresu at vis kam mas poslat to DVD
Do huvelu bych to dopiloval a zbytecne bych nekoho obral o DVD
Tady je jeste fotka z nataceni. Krasne zaveseny mikrofon o lustr v pokoji
Kdyz uz nic tak mam urcite hezci ukazku co se tyce zvuku
Takze tady je muj pokus o etudu 52 :
http://www.matha.ic.cz/bici/etuda_52.mp3
primej link na noty zde:
http://www.martinvajgl.cz/etuda52.doc
Takze Marťasi pokud to stoji alespon na 60% za neco tak ti poslu adresu at vis kam mas poslat to DVD
Do huvelu bych to dopiloval a zbytecne bych nekoho obral o DVD
Tady je jeste fotka z nataceni. Krasne zaveseny mikrofon o lustr v pokoji
Kdyz uz nic tak mam urcite hezci ukazku co se tyce zvuku
- Přílohy
-
- fotka.jpg (28.97 KiB) Zobrazeno 3291 x
-
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 1882
- Registrován: 17 kvě 2005 12:57
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
-
- Pokročilý diskutér Sféry
- Příspěvky: 385
- Registrován: 09 úno 2007 01:20
- Bydliště: divoký západ, taky Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Re: Soutěž o DVD
Martin Vajgl píše:75 - Noty : http://www.martinvajgl.cz/etuda75.doc
75 - Zvuk: http://www.martinvajgl.cz/Track40.mp3
znuděně rezignuji na post bubeníka
- mates
- Správce
- Příspěvky: 2379
- Registrován: 27 kvě 2005 22:54
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Jo ta 75 je mistrovstvi, No alespon vidim ze takovydle zvracenosti alespon nekdo zahraje, a chtel bych znat nekoho jineho nez M.Vajgla
Kdo zahraje etudu 75 tak si muze davat to DVD pod salek s kafem pac mu k nicemu nebude. Vzdy mne snare bavil ale po tomhle mam k nemu nechut . Etudu 52 jsem precetl, ale v tomhle se ani z hovna neorijentuji a ani dlouho orientovat nebudu, troufam si rici ze nikdy
Kdo zahraje etudu 75 tak si muze davat to DVD pod salek s kafem pac mu k nicemu nebude. Vzdy mne snare bavil ale po tomhle mam k nemu nechut . Etudu 52 jsem precetl, ale v tomhle se ani z hovna neorijentuji a ani dlouho orientovat nebudu, troufam si rici ze nikdy
-
- Pokročilý diskutér Sféry
- Příspěvky: 414
- Registrován: 24 srp 2006 18:37
- Kontaktovat uživatele:
mates píše:No abych je netlachal hubou, zkusil jsem si tu etudu 52 zahrat, pac sem si rikal ze pri me lenosti by z toho mohlo do 10ti minut neco vylezt. Vic jsem tomu davat nechtel, pac jsem musel vyndat klasicky snare jelikoz na elektriky to neni vono a nechtel jsem kazit sousedum nedelni obed.
Takze tady je muj pokus o etudu 52 :
http://www.matha.ic.cz/bici/etuda_52.mp3
primej link na noty zde:
http://www.martinvajgl.cz/etuda52.doc
Takze Marťasi pokud to stoji alespon na 60% za neco tak ti poslu adresu at vis kam mas poslat to DVD
Do huvelu bych to dopiloval a zbytecne bych nekoho obral o DVD
Tady je jeste fotka z nataceni. Krasne zaveseny mikrofon o lustr v pokoji
Kdyz uz nic tak mam urcite hezci ukazku co se tyce zvuku
Díky všem za zájem, to každopádně!!! Já bych ale fakt ty etudy nedémonizoval.. hrál jsem je v poho s US studentama a to tam byla ještě značná jazyková bariéra
Ale dobrá - dávám bonusovou nabídku účastníkům sféry - na tom Huvelu mi bude stačit zahrát LIBOVOLNOU etudu, ne jen z těch nabídnutých. Musí být splněna podmínka kontinuálního přehrání bez chyby ve čtení, se SLYŠITELNÝM dodržováním dynamických změn a akcentů a se SLYŠITELNÝM rozdílem v hustotě použitých typů vírů. Pokud se někde cestou zastavíte, oprava je samozřejmě možná- od začátku.
Mates: přece nemůžeš chtít výhru za 60% výkonu To by musela vyjít nějaká speciální gift-edice toho DVD, abych mohl dávat na hodině žákům za každé sotva přehrané cvičení jeden kus .
Jen to pěkně docvič a pak mi to nahraj, já zde veřejně prohlašuji, že až ta 52. bude na 90% - což znamená s dodržovanými a slyšitelnými základními dynamickými změnami p-mf-f, slyšitelnými akcenty (stejný nešvar jako tuhle u toho Tuzara, bacha na to! ) a hlavně s odlišenými hustotami vírů buzz - press - double stroke- protože o tomto rozdílu tohle cvičení právě je a ty tam máš všude bez ohledu na zápis jen buzz roll:!: )zašlu Ti osobně jeden exemplář DVD na Tvou adresu. Fakt. Jo a prosím o výchozí tempo 78 BPM Tys to nahrál trochu pomaleji, což?
Jinak DVD bude stát na krámě jen 280,- kč, což je, myslím, dostatečně vyjádřené gesto a apel na to, aby jste si titul nevypalovali, ale podpořili zakoupením originálu realizaci dalších dílů...
V nasich vodach ubohe popmusic mi pomalu ale jiste zacina unikat smysl teto strasne lopoty na maly bubinek Nic ve zlym, ale prijde mi to jako dost samoucelna kniha (snad ani ne skola...). Martine, zahral by to treba Svata Cech (nyni opet bubenik Support Lesbiens, pred tim pusobil po konzervatori ve statni filharmonii na bici nastroje) nebo nekdo jiny z klasicky vzdelanych bubeniku ? Prijde mi to fakt brutalni. A nebo mam jen spatny pristup k muzice, takovej punkove povrchni asi
Naposledy upravil(a) Atlet dne 06 srp 2007 15:49, celkem upraveno 1 x.
- mates
- Správce
- Příspěvky: 2379
- Registrován: 27 kvě 2005 22:54
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
k tomu tempu je to stejne 78 Bmp jako v ukazce ) a za tim si stojim,
Tvoje nahravka je ve stereu kde ve jednom kanalu ti bezi snare a v druhym mteronom, otocenim koliku na jednu stranu jsem vytahnul jen ten metronom a jel jsem podle toho tveho pipani. Jeste natocim tu 19cku, ale bohuzel dynamiku nedokazu na ten mikrofon za 250,- osefovat, pp to jeste jaktakz sebere ale rozdil mezi mf a ff to proste nepobira i kdybych se na hlavu stavel.
Co se tyce, viru, umim virit pouze jakymsi pseudo dvojkovym virem, neni to ani cisty tlaceny ani ciste hrany dvojky, jsou to kontrolovane dvoj odskoky. Snazil jsem se nejak slysitelne oddelovat ty dvojky na tech sextolach a na normalnich notach virit jako by vice tlacene aby tam byl slysitelnej nejaky rozdil. Ale je tam slyset to co tam slyset je bohuzel, mozna na zivo by to by to vyznelo lepe. Rikam ale mozna
No nic du zkusit tu 19cku ta je bez viru.
Tvoje nahravka je ve stereu kde ve jednom kanalu ti bezi snare a v druhym mteronom, otocenim koliku na jednu stranu jsem vytahnul jen ten metronom a jel jsem podle toho tveho pipani. Jeste natocim tu 19cku, ale bohuzel dynamiku nedokazu na ten mikrofon za 250,- osefovat, pp to jeste jaktakz sebere ale rozdil mezi mf a ff to proste nepobira i kdybych se na hlavu stavel.
Co se tyce, viru, umim virit pouze jakymsi pseudo dvojkovym virem, neni to ani cisty tlaceny ani ciste hrany dvojky, jsou to kontrolovane dvoj odskoky. Snazil jsem se nejak slysitelne oddelovat ty dvojky na tech sextolach a na normalnich notach virit jako by vice tlacene aby tam byl slysitelnej nejaky rozdil. Ale je tam slyset to co tam slyset je bohuzel, mozna na zivo by to by to vyznelo lepe. Rikam ale mozna
No nic du zkusit tu 19cku ta je bez viru.
Naposledy upravil(a) mates dne 06 srp 2007 16:46, celkem upraveno 2 x.
-
- Pokročilý diskutér Sféry
- Příspěvky: 414
- Registrován: 24 srp 2006 18:37
- Kontaktovat uživatele:
Myslím, že Sváťa Čech se v FOK setkal s takovými kládami, nejen na malý buben, že by ti to rozmluvil . Pokud se týká symfonických hráčů, dají kolikrát takové věci z listu, že je to neuvěřitelné. Třeba je to občas rytmicky zašolichané, ale důležité "vypichy" jako akcenty na pravém místě, dynamiku atd dají vždycky. Mluvím o lidech v FOK, Českém Národním Symfonickém a v Č.F. V tom rutinérství je obdivuju.Atlet píše:V nasich vodach ubohe popmusic mi pomalu ale jiste zacina unikat smysl teto strasne lopoty na maly bubinek Nic ve zlym, ale prijde mi to jako dost samoucelna kniha (snad ani ne skola...). Martine, zahral by to treba Svata Cech (nyni opet bubenik Support Lesbiens, pred tim pusobil po konzervatori ve statni filharmonii na bici nastroje) nebo nekdo jiny z klasicky vzdelanych bubeniku ? Prijde mi to fakt brutalni.
Přál bych ti vidět party pro bicí třeba ze symfonií Pendereckiho... a že tam má vždycky bicí sekce velmi silnou úlohu...
Jinak samozřejmě nemohu sám posoudit účinnost Etud, mě osobně tento postup přísně střídavých rukokladů v první části, rytmicky méně obvyklých skupinek, efektových úderů a kombinovaných typů vírů při cvičení pomáhá ale chtělo by to zeptat se někoho jiného než mě. Z poslední doby jsem např. mluvil s Honzou Dvořákem (Cuban Summer), který vyjadřoval poznatky o pozitivním vlivu Etud na jeho hru . Ale tohle vážně po mně nechtěj řešit . Etudy jsou v prvé řadě skladbičky s určitými technickými zdokonalujícími prvky a o to jde u skladeb tohoto typu všeobecně u každého nástroje.
Prostě celé je to o chuti zkusit věci nazírat pod novým úhlem a to je sice obtížné, ale obohacující. Jinak bychom mohli v klidu zůstat u fotbalového
"ta-ta-tatata-tatatata-tata" a nic dál neřešit
- mates
- Správce
- Příspěvky: 2379
- Registrován: 27 kvě 2005 22:54
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Po dnešku NESNAŠÍM VAJGLOVI ETUDY.
Tady je jeste ode mne nahrana etuda c.19
http://www.matha.ic.cz/bici/etuda_19.mp3
Tak a koncim pac bych si zbytecne vzteky zlamal palicky.
Musel jsem do toho abych zvyraznil forte mlatit jak hluchej do vrat. Pac jinak s tim mikrakem nebyla rec.
Kurna Marťasi jestli to DVD neposles, tak ti 26.9 v Budejicich prokopnu buben, rozmlatim ti mapexy do pilin a ty piliny ti narvu vis kam jo !!!
Dneska na mne zazvonila sousedka zda bych nechtel otocit stranku ze uz to cviceni zna zpemeti
Tady je jeste ode mne nahrana etuda c.19
http://www.matha.ic.cz/bici/etuda_19.mp3
Tak a koncim pac bych si zbytecne vzteky zlamal palicky.
Musel jsem do toho abych zvyraznil forte mlatit jak hluchej do vrat. Pac jinak s tim mikrakem nebyla rec.
Kurna Marťasi jestli to DVD neposles, tak ti 26.9 v Budejicich prokopnu buben, rozmlatim ti mapexy do pilin a ty piliny ti narvu vis kam jo !!!
Dneska na mne zazvonila sousedka zda bych nechtel otocit stranku ze uz to cviceni zna zpemeti
- mates
- Správce
- Příspěvky: 2379
- Registrován: 27 kvě 2005 22:54
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Kurna tak at se tady o to nekdo pokusi, kezdej kdo ma vajgla doma je hozenej v rohu nejlepe za skrini pac je to pro ufouny. Ja se snazil alespon, vypada to ze asi jedinej tu neco vypotit jako ukazku ze to prehraje i vocas jako jsem ja a ze to nejak mozny je. Jen chtit a mit vuli se s tim poprat. Kurva nejvic mne sere na sfere ze se tu porad jen diskuteje a ale zkusit neco hovno hovno. Ja sem hold muz cinu.
Tak Martine ohodnot jeste to 19cku at vis kam poslat to tvoje DVD.
A nedelej pupinky, ja se na huvel v dany cas nedostanu a kazdopadne bych stejne nechtel verejne ze sebe tam delat exibouse staci ze ho delam tady. Jen rikam ze zahrat se to nejak da, ale stejne neverim ze to nekdo na huvelu da kontinualne naraz od zacatku do konce bez preruseni. Pac ta nervozita predevsemi bude znacna a ty etudy nejsou brnkacka.
Tak Martine ohodnot jeste to 19cku at vis kam poslat to tvoje DVD.
A nedelej pupinky, ja se na huvel v dany cas nedostanu a kazdopadne bych stejne nechtel verejne ze sebe tam delat exibouse staci ze ho delam tady. Jen rikam ze zahrat se to nejak da, ale stejne neverim ze to nekdo na huvelu da kontinualne naraz od zacatku do konce bez preruseni. Pac ta nervozita predevsemi bude znacna a ty etudy nejsou brnkacka.
Naposledy upravil(a) mates dne 11 srp 2007 22:54, celkem upraveno 1 x.
-
- Pokročilý diskutér Sféry
- Příspěvky: 414
- Registrován: 24 srp 2006 18:37
- Kontaktovat uživatele:
No počkej hochu , o DVD za 19. nebyla řeč. Řeč byla o 52.!mates píše: Tak vajgliku ohodnot jeste to 19cku at vis kam poslat to tvoje DVD.
No, měl bych se taky zamyslet nad Polymorphovým upozorněním o tom rozkopírování na 500 dalších kusů - to jsem v Tvém případě nedomyslel
Jinak ovšem: 19. je naprosto v pořádku, je tam jistota, dynamika, interpretace. Akcenty i dynamické změny jsou krásně slyšitelné tam kde mají být. (že by sis odskočil koupit jiný mikrofon? Ale spíš bych řekl, že jsi to narozdíl od předchozí ukázky prostě dostatečně dynamicky hrál )
Pro mě úplně ok a řekl bych - těch potřebných 90%.
Samozřejmě bychom mohli pitvat v tom, že ti to občas rytmicky lehce ujede dozadu, třeba ve dvaatřicetinách v osmém taktu malinko brzdíš, nebo v sedmém a šestém taktu od konce - ty šestnáctiny bez krajních not by to chtělo dát trochu "ostřeji" dopředu... Ale to je dejme tomu těch zbývajících 10% a naostro v symfoňáku by rozhodně nikdo neprotestoval.
-
- Pokročilý diskutér Sféry
- Příspěvky: 414
- Registrován: 24 srp 2006 18:37
- Kontaktovat uživatele:
Přestože bylo původní téma pozvánka na křest DVD, chci se nějak vyjádřit k nevyřčené (nebo i třeba Atletem vyřčené ) otázce "k čemu vlastně je podstatné pro "běžného" bubeníka hrát těžké etudy pro malý buben, ve kterých jsou nepříjemné přírazy, různé víry, méně obvyklé rytmické skupinky a pásma atd... "
Důvodů je několik a rád bych je tu uvedl.
1.
Na rozdíl od vyloženě technicky zaměřených cvičení - ať už pro ruce, nebo pro ruce i nohy současně, ve kterých se postupuje metodou opakování stejného "licku", nebo fráze, ve které je "zakódován" cvičený technický prvek a kdy je tento "lick" v drtivé většině hrán v rámci jedné rytmické skupiny (pro příklad řádky akcentů, hraných neustále v osminách, nebo neustále v triolách) - v etudách je hráč nucen velmi rychle střídat různá rytmická pásma - ať už v synkopách s pomlkami, nebo jako celé skupinky a procvičuje si tím to, co dělá bubeníka bubeníkem - různočetné dělení času a odlišené rytmické struktury.
Jistě nikdo nebude zpochybňovat, že to je základ celého bubnování, ať už budeme mluvit o djembe, nebo rockové bicí soupravě.
V této souvislosti je třeba připomenout pojem "rytmické stupnice", - tedy plynulé škály střídajících se rytmických pásem, což není nic jiného, než pomůcka, která má podobný tónový ekvivalent v harmonickém světě.
V bubínkových etudách pak tyto stupnice uplatníme v přesném a precizním libovolném střídání různých pásem, stejně jako u harmonických nástrojů díky znalosti stupnic vždy správně "sáhneme" na příslušné půltóny dané tóniny, aniž bychom na to museli myslet.
Jednoduše řečeno - etudy jsou typem studijního materiálu, který nás naučí zahrát něco rytmizovaného "od začátku do konce" včetně libovolných změn v taktové a rytmické struktuře - zkrátka naučí nás přemýšlet a hrát věci strukturovaně. A to je věru potřeba v čardáši stejně jako v doom metalu.
2.
Oproti technicky zaměřeným materiálům cvičí etudy schopnost číst strukturovanější notový zápis. Opět potřeba uplatnitelná napříč všemi styly.
3.
Etudy jsou u všech nástrojů bez rozdílu typy skladeb, které jsou vlastně procvičením určité skupiny technických prvků, zařazené v "sóle" pro ten nástroj. Dalo by se tedy říct, že etudy pro bubínek jsou takovými zápisy bubínkových sól, která by měla vést (a domnívám se, že i vedou) k inspiraci a rozšíření vyjadřovacího pole hráče v improvizacích ať už v sólech breacích atd...
4.
Studiem etud si v praktickém provedení výborně procvičíme různé obvyklé i méně obvyklé technické prvky (přírazy, víření, akcenty...) i typy úderů (stick on stick, rim, rimshot...) a to nikoli odděleně "akademickým" samostatným nácvikem, ale přímo „v boji" mezi dalšími rytmicko-technickými záležitostmi kontinuální skladby.
Toto jsou hlavní důvody proč osobně považuji etudy pro malý buben za nutnou součást studia bicích nástrojů pro kohokoli, ať už se věnuje jakémukoli žánru.
Samozřejmě zbývá otázka, jak obtížnou úroveň zvolit.
Nejkomplexnější je v tomto podle mě E. Keune, jehož etudy začínají na naprosto triviálních kombinacích půlových a čtvrťových not a končí abstraktními etudami s plynulým pohybem tempa a metra.
Pokud bychom mluvili o mojí učebnici, jistě není nastavena její obtížnost úplně nejníž, ale bylo to jediné řešení, jak přijít s něčím přínosným. V opačném případě bych psal jen předělávky Knauera, Tuzara, Zegalskiho, nebo Kosmaly. A to by nemělo význam, protože ty knihy jsou skvělé. Jedinou možností je na tyto materiály navázat a rozvést je dál, což je ale podle mě možné obecně říct o přístupu každého bubeníka k cvičení na nástroj jako takovému.
Tolik asi ode mě k této otázce, která vyplynula z mé původní pozvánky na křest DVD. Už se moc těším, až bude konečně "venku", mám už hotov kompletní scénář 2. dílu , který se má točit v zimě. Pokud se tedy prodá aspoň pár kousku dílu prvního...
Díky za zájem a třeba na křtu naviděnou!
Důvodů je několik a rád bych je tu uvedl.
1.
Na rozdíl od vyloženě technicky zaměřených cvičení - ať už pro ruce, nebo pro ruce i nohy současně, ve kterých se postupuje metodou opakování stejného "licku", nebo fráze, ve které je "zakódován" cvičený technický prvek a kdy je tento "lick" v drtivé většině hrán v rámci jedné rytmické skupiny (pro příklad řádky akcentů, hraných neustále v osminách, nebo neustále v triolách) - v etudách je hráč nucen velmi rychle střídat různá rytmická pásma - ať už v synkopách s pomlkami, nebo jako celé skupinky a procvičuje si tím to, co dělá bubeníka bubeníkem - různočetné dělení času a odlišené rytmické struktury.
Jistě nikdo nebude zpochybňovat, že to je základ celého bubnování, ať už budeme mluvit o djembe, nebo rockové bicí soupravě.
V této souvislosti je třeba připomenout pojem "rytmické stupnice", - tedy plynulé škály střídajících se rytmických pásem, což není nic jiného, než pomůcka, která má podobný tónový ekvivalent v harmonickém světě.
V bubínkových etudách pak tyto stupnice uplatníme v přesném a precizním libovolném střídání různých pásem, stejně jako u harmonických nástrojů díky znalosti stupnic vždy správně "sáhneme" na příslušné půltóny dané tóniny, aniž bychom na to museli myslet.
Jednoduše řečeno - etudy jsou typem studijního materiálu, který nás naučí zahrát něco rytmizovaného "od začátku do konce" včetně libovolných změn v taktové a rytmické struktuře - zkrátka naučí nás přemýšlet a hrát věci strukturovaně. A to je věru potřeba v čardáši stejně jako v doom metalu.
2.
Oproti technicky zaměřeným materiálům cvičí etudy schopnost číst strukturovanější notový zápis. Opět potřeba uplatnitelná napříč všemi styly.
3.
Etudy jsou u všech nástrojů bez rozdílu typy skladeb, které jsou vlastně procvičením určité skupiny technických prvků, zařazené v "sóle" pro ten nástroj. Dalo by se tedy říct, že etudy pro bubínek jsou takovými zápisy bubínkových sól, která by měla vést (a domnívám se, že i vedou) k inspiraci a rozšíření vyjadřovacího pole hráče v improvizacích ať už v sólech breacích atd...
4.
Studiem etud si v praktickém provedení výborně procvičíme různé obvyklé i méně obvyklé technické prvky (přírazy, víření, akcenty...) i typy úderů (stick on stick, rim, rimshot...) a to nikoli odděleně "akademickým" samostatným nácvikem, ale přímo „v boji" mezi dalšími rytmicko-technickými záležitostmi kontinuální skladby.
Toto jsou hlavní důvody proč osobně považuji etudy pro malý buben za nutnou součást studia bicích nástrojů pro kohokoli, ať už se věnuje jakémukoli žánru.
Samozřejmě zbývá otázka, jak obtížnou úroveň zvolit.
Nejkomplexnější je v tomto podle mě E. Keune, jehož etudy začínají na naprosto triviálních kombinacích půlových a čtvrťových not a končí abstraktními etudami s plynulým pohybem tempa a metra.
Pokud bychom mluvili o mojí učebnici, jistě není nastavena její obtížnost úplně nejníž, ale bylo to jediné řešení, jak přijít s něčím přínosným. V opačném případě bych psal jen předělávky Knauera, Tuzara, Zegalskiho, nebo Kosmaly. A to by nemělo význam, protože ty knihy jsou skvělé. Jedinou možností je na tyto materiály navázat a rozvést je dál, což je ale podle mě možné obecně říct o přístupu každého bubeníka k cvičení na nástroj jako takovému.
Tolik asi ode mě k této otázce, která vyplynula z mé původní pozvánky na křest DVD. Už se moc těším, až bude konečně "venku", mám už hotov kompletní scénář 2. dílu , který se má točit v zimě. Pokud se tedy prodá aspoň pár kousku dílu prvního...
Díky za zájem a třeba na křtu naviděnou!