Cvičenia na zlepšenie feelingu
Cvičenia na zlepšenie feelingu
poznáte nejaké cvičenia na zlepšenie feelingu? mam tym na mysli aby som pri jammovani alebo hrani nie prilis zmapovaneho podkladu dokazal volaco zahrat bez toho aby som ratal doby ale len hral podla feelingu. momentalne ked hram volaky durmless playalong a neratam si sa mi obcas stane ze neskoncim na prvu alebo sa posuniem o pol doby a potom sa musim vratit, viem ze niektori bubenici dokazu zahrat pesnicku bez toho aby ju predtym poculi, mne to pride ako utopia...
-
- Řečník Sféry
- Příspěvky: 789
- Registrován: 17 bře 2005 18:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cvičenia na zlepšenie feelingu
Nerika se tomu spis improvizace? Feeling je podle me to, jak sedi to, co hrajes (at uz si to vymyslis rovnou, nebo to hrajes z not). Taky sam ale presne neznam tu terminologii (mozna me nekdo opravi).
Bohuzel jsem zrovna mozna z tech, kteri jsou schopni zahrat pisnicku, ani by ji predtim slyseli (ale samozrejme ji zahraju podle svych schopnosti a ve svem stylu). Snazil jsem se rozmyslet, jak jsem k tomu vlastne dosel a pravdepodobne to souvisi s tim, ze hraji na ruzne hudebni nastroje pres 20 let (amatersky samozrejme). Jamovani je tak nejak real-time skladani, takze spis bych to videl na cviceni v kompozici (treba zkusit skladat sam) a hrani s ruznymi lidmi...
No, asi jsem moc neporadil...
Bohuzel jsem zrovna mozna z tech, kteri jsou schopni zahrat pisnicku, ani by ji predtim slyseli (ale samozrejme ji zahraju podle svych schopnosti a ve svem stylu). Snazil jsem se rozmyslet, jak jsem k tomu vlastne dosel a pravdepodobne to souvisi s tim, ze hraji na ruzne hudebni nastroje pres 20 let (amatersky samozrejme). Jamovani je tak nejak real-time skladani, takze spis bych to videl na cviceni v kompozici (treba zkusit skladat sam) a hrani s ruznymi lidmi...
No, asi jsem moc neporadil...
Re: Cvičenia na zlepšenie feelingu
Sheafraidův příspevěk bych popsal slovem PRAXE ;) v tom to asi vězí
Re: Cvičenia na zlepšenie feelingu
… víš, k vysvětlení je třeba trocha teorie…
…většina běžné muziky, kterou posloucháme, se skládá z násobků čtyř taktů. Např. blues či rock and roll, jsou v základu postaveny na dvanáctitaktovém schematu (a čtyřech akordech), to ostatní je spíš násobkem osmitaktí….proč ti to vykládám..?.. konec toho čtyřtaktí či osmitaktí (před tím, než se melodie i harmonická struktura – [akordy] buď opakuji, nebo jen mírně modifikují) je příležitostí a snad i pravidlem k tomu, něco na bicí zadrmolit a trefit první dobu následujícího taktu. Je vcelku jedno, bude – li ten break v druhé půli čtvrtého taktu, nebo za to vezmeš celý osmý takt, nebo ještě dřív, důležité je aby to nějak zásadně nenarušilo charakter skladby, aby to z uplakané love story neudělalo bramborovou polévku. Důležitým předpokladem k tomu, trefit se, je něco, co bych si dovolil pracovně nazvat „muzikantskou inteligencí“ (s tou se však nemusíš nutně narodit, tu lze do značné míry vychovat)...
Násobky čtyř či osmitaktí tvoří dohromady větu. Více vět dohromady tvoří útvar, kterému můžeme říkat, třeba sloka. To, jak se sloky poskládají do celé skladby, tomu se říká forma. Nejznámějším a asi nejpoužívanějším útvarem je tzv. „malá písňová forma“, jejíž schema je a-a-b-a, přičemž „a“ je sloka, „b“ je refrén. Refrén je pro nás také důležitý, hlavní melodie se „hýbe“ někam jinam a od bubeníka se očekává, že tento pohyb nějak podpoří…jestliže celou sloku mydlil hi-hat, patří k dobrému vychování, v refrénu vzít za ride….není to však povinností, stačí mírně modifikovat pattern….
Aby se ti to však nezdálo příliš jednoduché, zašmrdlat trochu v každém čtvrtém taktu, v každém osmém trochu víc…., věz že existují poťouchlí skladatelé, kterí nám, sem tam, občas, nějaký takt (většinou ne pouze jeden) přidají a pokud jsme byli hodní, přidají takt stejného metra, v jakém je psána skladba. Kdybychom zlobili, nebo byli moc nafoukaní, přidají nám do 4/4 skladby ¾ nebo naopak 5/4 takt a pak se můžeme jít třeba picnout….takže se tedy stane, že věta, kterou jsi již strávil (identifikoval) jako 16ti taktovou je najednou o dva či čtyři takty delší (v lepším případě, v tom horším to může být i liché číslo) a pěkný velký break, který jsi tam posadil je úplně mimo, protože melodie se ještě jednou "zvedne" do oblouku, než definitivně chcípne v konci sloky (pořád mluvíme o tom, že tu skladbu slyšíš poprvé..), potom nezbývá, než ještě jednou, již něco menšího udělat, třeba jen modifikovat pattern nějakým off beatem na vaška..., máznout crash na první dobu nové věty a upírat pohled hrdý až nasraný....na tu nejhezčí holku v publiku....
To vše, co ti poněkud nesouvisle vykládám, je součástí oboru, zvaného hudební nauka….zeptal jsem se strýčka googla a přidávám ti link na jednu učebnici. To, co tě zajímá začíná na str. 71.
Moje rada je, poslouchat, raději bez soupravy, snažit se dle pohybu melodie a harmonické struktury, odhalit stavbu vět a formu, představovat si, kde za to lze vzít do breaku, okamžitě kontrolovat, je – li to dobře, jestli se forma skladby vyvíjí směrem, který jsem předpokládal….
.....vy to dnes máte těžké, za mých nejlepších bubenických let, diskotéky teprve začínaly, magnetofony byly vzácnější než bílé velryby, ale každý pátek a sobotu se ve všech slušných hospodách a kavárnách tančilo na živou muziku. No a protože dobrý bubeník byl vždy vzácností, byli jsme zváni do podřadnějších kapel, abychom vylepšili jejich sound (pochopitelně za min. dvojnásobný honorář)…to byla škola, kterou hledáš,…neznámé skladby,…mnohdy šílení muzikanti….test hudební inteligence jako hrom…..pokud jsme někde něco zvorali, museli jsme to zaonačit, jako, že tak to přesně mělo být.... vy dnes máte playalong ten na vás nepočká, kapela občas počkala.....toto dnes asi v takovém měřítku neexistuje….to se nám potom hrál jazz na jam sessions…
http://www.uloz.to/xMu4q6H/vseobecna-hudebni-nauka-pdf
Trochu jsem se uťal, v té učebnici je o tom, o čem mluvím, jen jeden odstavec, zkusím najít něco lepšího a dodám......třeba toto, ale, víš co, raději se ptej...to bude jednodužší....
http://www.uloz.to/xQ4ob4F/mala-a-velka ... forma-docx
…většina běžné muziky, kterou posloucháme, se skládá z násobků čtyř taktů. Např. blues či rock and roll, jsou v základu postaveny na dvanáctitaktovém schematu (a čtyřech akordech), to ostatní je spíš násobkem osmitaktí….proč ti to vykládám..?.. konec toho čtyřtaktí či osmitaktí (před tím, než se melodie i harmonická struktura – [akordy] buď opakuji, nebo jen mírně modifikují) je příležitostí a snad i pravidlem k tomu, něco na bicí zadrmolit a trefit první dobu následujícího taktu. Je vcelku jedno, bude – li ten break v druhé půli čtvrtého taktu, nebo za to vezmeš celý osmý takt, nebo ještě dřív, důležité je aby to nějak zásadně nenarušilo charakter skladby, aby to z uplakané love story neudělalo bramborovou polévku. Důležitým předpokladem k tomu, trefit se, je něco, co bych si dovolil pracovně nazvat „muzikantskou inteligencí“ (s tou se však nemusíš nutně narodit, tu lze do značné míry vychovat)...
Násobky čtyř či osmitaktí tvoří dohromady větu. Více vět dohromady tvoří útvar, kterému můžeme říkat, třeba sloka. To, jak se sloky poskládají do celé skladby, tomu se říká forma. Nejznámějším a asi nejpoužívanějším útvarem je tzv. „malá písňová forma“, jejíž schema je a-a-b-a, přičemž „a“ je sloka, „b“ je refrén. Refrén je pro nás také důležitý, hlavní melodie se „hýbe“ někam jinam a od bubeníka se očekává, že tento pohyb nějak podpoří…jestliže celou sloku mydlil hi-hat, patří k dobrému vychování, v refrénu vzít za ride….není to však povinností, stačí mírně modifikovat pattern….
Aby se ti to však nezdálo příliš jednoduché, zašmrdlat trochu v každém čtvrtém taktu, v každém osmém trochu víc…., věz že existují poťouchlí skladatelé, kterí nám, sem tam, občas, nějaký takt (většinou ne pouze jeden) přidají a pokud jsme byli hodní, přidají takt stejného metra, v jakém je psána skladba. Kdybychom zlobili, nebo byli moc nafoukaní, přidají nám do 4/4 skladby ¾ nebo naopak 5/4 takt a pak se můžeme jít třeba picnout….takže se tedy stane, že věta, kterou jsi již strávil (identifikoval) jako 16ti taktovou je najednou o dva či čtyři takty delší (v lepším případě, v tom horším to může být i liché číslo) a pěkný velký break, který jsi tam posadil je úplně mimo, protože melodie se ještě jednou "zvedne" do oblouku, než definitivně chcípne v konci sloky (pořád mluvíme o tom, že tu skladbu slyšíš poprvé..), potom nezbývá, než ještě jednou, již něco menšího udělat, třeba jen modifikovat pattern nějakým off beatem na vaška..., máznout crash na první dobu nové věty a upírat pohled hrdý až nasraný....na tu nejhezčí holku v publiku....
To vše, co ti poněkud nesouvisle vykládám, je součástí oboru, zvaného hudební nauka….zeptal jsem se strýčka googla a přidávám ti link na jednu učebnici. To, co tě zajímá začíná na str. 71.
Moje rada je, poslouchat, raději bez soupravy, snažit se dle pohybu melodie a harmonické struktury, odhalit stavbu vět a formu, představovat si, kde za to lze vzít do breaku, okamžitě kontrolovat, je – li to dobře, jestli se forma skladby vyvíjí směrem, který jsem předpokládal….
.....vy to dnes máte těžké, za mých nejlepších bubenických let, diskotéky teprve začínaly, magnetofony byly vzácnější než bílé velryby, ale každý pátek a sobotu se ve všech slušných hospodách a kavárnách tančilo na živou muziku. No a protože dobrý bubeník byl vždy vzácností, byli jsme zváni do podřadnějších kapel, abychom vylepšili jejich sound (pochopitelně za min. dvojnásobný honorář)…to byla škola, kterou hledáš,…neznámé skladby,…mnohdy šílení muzikanti….test hudební inteligence jako hrom…..pokud jsme někde něco zvorali, museli jsme to zaonačit, jako, že tak to přesně mělo být.... vy dnes máte playalong ten na vás nepočká, kapela občas počkala.....toto dnes asi v takovém měřítku neexistuje….to se nám potom hrál jazz na jam sessions…
http://www.uloz.to/xMu4q6H/vseobecna-hudebni-nauka-pdf
Trochu jsem se uťal, v té učebnici je o tom, o čem mluvím, jen jeden odstavec, zkusím najít něco lepšího a dodám......třeba toto, ale, víš co, raději se ptej...to bude jednodužší....
http://www.uloz.to/xQ4ob4F/mala-a-velka ... forma-docx
Naposledy upravil(a) Plesnivec dne 08 led 2013 01:46, celkem upraveno 4 x.
Re: Cvičenia na zlepšenie feelingu
Je to tak, feeling přichází až s herním nadhledem.
-
- Řečník Sféry
- Příspěvky: 789
- Registrován: 17 bře 2005 18:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cvičenia na zlepšenie feelingu
To ano, ale snazil jsem se nad tim trochu premyslet. A bohuzel nektere veci (dobre i spatne) jsem si osvojil nejak automaticky, aniz bych vedel jak a kdy...SKAlička píše:Sheafraidův příspevěk bych popsal slovem PRAXE ;) v tom to asi vězí