Jak se skamarádit s metronomem
Jak se skamarádit s metronomem
O tom ako, čo, a či vôbec cvičiť s metronómom bolo už popísaných X listov papiera a vyslovených milión téz a návodov. Niektoré fungujú, niektoré menej.
Každý človek má vrodenú dispozíciu cítiť rytmus a udržať ho. Je to ako s hudobným sluchom. Všetci ho máme rovnaký, len je potrebné ho cvičiť, resp. správnym spôsobom prebudiť 'receptory' kt. to všetko majú na starosti..Tak, ako sa každý dokáže naučiť čisto intonovať, tak sa každý dokáže naučiť cítiť a udržať rytmus (tempo). Niekto to má dané od Boha, niekto si to musí vykúpiť "ex post" za cenu drilu a skúšania.
Nie všetky spôsoby cvičenia s mašinou vedú k vytváraniu 'vnútorných hodín' hráča a nie každý si ich je schopný vytvoriť rovnako rýchlo a rovnako stabilné.
Nasledujúce 4 cvičenia nemajú ambíciu 'objaviť Ameriku', ani byť jediným a univerzálnym riešením, sú len základným návodom na to, ako sa s touto problematikou popasovať a pristúpiť k nej.Keďže tu nič podobné nieje a mám pocit, že väčšina z vás sa s metronómom nekamaráti, dovolím si poskytnúť moju mapu k cieľu.
Aby to nabralo na dôveryhodnosti, použijem systém, ktrorý som videl na workshope Bennyho Greba v Nemecku a ktorý je identický s tým, ako som cvičil a cvičím presnosť ja.
Zároveň sa omlúvam za absenciu zvukového návodu, je to tým, že nemám momentálne možnosť takéto niečo vyprodukovať.Pokúsim sa byť popisný čo najviac a len dúfam, že to bude pre všetkých zrozumiteľné..
Základným predpokladom je, mať programovateľný metronóm, príp. počítač s akýmkoľvek hud. programom.. (samozrejme, poteší akýkoľvek 'klikátor')
Cvičenia hrajte v tempe štvrťka = 78bpm. Ani rýchlejšie ani pomalšie. (rýchlejšie až po nadobudnutí istoty)
Typ groovu: pre začiatok odporúčam tento: (viz. priložený súbor)
pre pokročilejšičh ('istejších') odporúčam spodnú variantu.
Cvičenie 1: hranie so štvrťkovým klikom.
Naprogramujte si 20 taktov štvrťkového kliku.Prvé tri nám budú slúžiť na uvedomenie a zažitie tempa, štvrtý na naše naklepanie. Hrajte beglajt 15 taktov, v 16. takte skončite na poslednú 8čku. (snare+hh)..Opakujte X krát..V druhej fáze skončite na poslednú 16ku v 16. takte (snare+hh). Môžete ten posledný takt vyplniť brejkom ale skončiť vždy tak, ako je uvedené. PROSÍM, NEKONČITE NA PRVÚ DOBU NASLEDUJÚCEHO TAKTU!
Cvičenie 2: osmičkový offbeat klik
Zmyslom tohto cvičenia, je nadobudnúť schopnosť nastúpiť o 8ku 'vpred'.
Započúvajte sa do kliku z cvičenia č 1. Hovorte si figúru 'pr VA dru HA ..' a snažte sa ju napasovať tak, aby 'VA' , 'HA'... lícovalo s klikom..Tým pádom vám vznikne 'reggae' figura, akoby 'kontra' v kliku..Nastúpte na 'vašu' prvú, odohrajte príslušný počet taktov a skončite ako v cv. 1.
Cvičenie 3: šestnástkový offbeat klik
Tu si musíme preprogramovať štvrťky na osmičky, tempo ostáva stále 78bpm. Tiež odporúčam zapnúť funkciu loop alebo repeat, (nech to hrá do kolečka).
Započúvajte sa do kliku a hovorte si figuru 'pr VA do BA dru HA do BA...' a snažte sa zas napasovať ' VA, BA, HA, BA..' na klik tak, aby vám tieto slabiky lícovali..Nastúpte na 'vašu' prvú..Tentokrát nám vznikne 'dabltajmová kontra', keďže hráme v tempe 78 tu-ca tutu-ca. ..Chce to trpezlivosť, viem, je to svinstvo.. ale hráme o 16ku vpred, ako Colaiuta!Hurááá
Cvičenie 4: kontrola 'straty' tempa.
Vrátime sa ku kliku z cvič. 1
Tentokrát ale naprogramujeme jeden takt klik, druhý ticho, tretí klik, štvrtý ticho atď..
Zas, 2takty na 'zažitie' tempa, druhé 2 naklep a nástup s groovom na 1. dobu..Hrajte groove a v prazdnych taktoch ostaňte v tempe.Pri opätovnom 'ozvaní' kliku zistíte, ako na tom ste..
Neskôr kombinujte s cvičením 2 a 3 kontinuálne..
Takže toť v krátkosti moja mapa. Dúfam, že som to vysvetlil zrozumiteľne, v prípade nejasností píšte.Poteším sa pripomienkam a prípadným reportom o (ne)fungovaní u tých z vás, ktorí to skúsia..
Hlavne trpezlivosť, sústredenosť a 'pocit'!! Nikto učený z neba nespadol.
Želám vám hodne zdaru a radosti z groovovania!!
e.
p.s. Ďakujem matesovi za pomoc pri uplacírovaní tohto príspevku a vytvorenie notového zápisu, toto zatiaľ môj telefón nevie ;)
Každý človek má vrodenú dispozíciu cítiť rytmus a udržať ho. Je to ako s hudobným sluchom. Všetci ho máme rovnaký, len je potrebné ho cvičiť, resp. správnym spôsobom prebudiť 'receptory' kt. to všetko majú na starosti..Tak, ako sa každý dokáže naučiť čisto intonovať, tak sa každý dokáže naučiť cítiť a udržať rytmus (tempo). Niekto to má dané od Boha, niekto si to musí vykúpiť "ex post" za cenu drilu a skúšania.
Nie všetky spôsoby cvičenia s mašinou vedú k vytváraniu 'vnútorných hodín' hráča a nie každý si ich je schopný vytvoriť rovnako rýchlo a rovnako stabilné.
Nasledujúce 4 cvičenia nemajú ambíciu 'objaviť Ameriku', ani byť jediným a univerzálnym riešením, sú len základným návodom na to, ako sa s touto problematikou popasovať a pristúpiť k nej.Keďže tu nič podobné nieje a mám pocit, že väčšina z vás sa s metronómom nekamaráti, dovolím si poskytnúť moju mapu k cieľu.
Aby to nabralo na dôveryhodnosti, použijem systém, ktrorý som videl na workshope Bennyho Greba v Nemecku a ktorý je identický s tým, ako som cvičil a cvičím presnosť ja.
Zároveň sa omlúvam za absenciu zvukového návodu, je to tým, že nemám momentálne možnosť takéto niečo vyprodukovať.Pokúsim sa byť popisný čo najviac a len dúfam, že to bude pre všetkých zrozumiteľné..
Základným predpokladom je, mať programovateľný metronóm, príp. počítač s akýmkoľvek hud. programom.. (samozrejme, poteší akýkoľvek 'klikátor')
Cvičenia hrajte v tempe štvrťka = 78bpm. Ani rýchlejšie ani pomalšie. (rýchlejšie až po nadobudnutí istoty)
Typ groovu: pre začiatok odporúčam tento: (viz. priložený súbor)
pre pokročilejšičh ('istejších') odporúčam spodnú variantu.
Cvičenie 1: hranie so štvrťkovým klikom.
Naprogramujte si 20 taktov štvrťkového kliku.Prvé tri nám budú slúžiť na uvedomenie a zažitie tempa, štvrtý na naše naklepanie. Hrajte beglajt 15 taktov, v 16. takte skončite na poslednú 8čku. (snare+hh)..Opakujte X krát..V druhej fáze skončite na poslednú 16ku v 16. takte (snare+hh). Môžete ten posledný takt vyplniť brejkom ale skončiť vždy tak, ako je uvedené. PROSÍM, NEKONČITE NA PRVÚ DOBU NASLEDUJÚCEHO TAKTU!
Cvičenie 2: osmičkový offbeat klik
Zmyslom tohto cvičenia, je nadobudnúť schopnosť nastúpiť o 8ku 'vpred'.
Započúvajte sa do kliku z cvičenia č 1. Hovorte si figúru 'pr VA dru HA ..' a snažte sa ju napasovať tak, aby 'VA' , 'HA'... lícovalo s klikom..Tým pádom vám vznikne 'reggae' figura, akoby 'kontra' v kliku..Nastúpte na 'vašu' prvú, odohrajte príslušný počet taktov a skončite ako v cv. 1.
Cvičenie 3: šestnástkový offbeat klik
Tu si musíme preprogramovať štvrťky na osmičky, tempo ostáva stále 78bpm. Tiež odporúčam zapnúť funkciu loop alebo repeat, (nech to hrá do kolečka).
Započúvajte sa do kliku a hovorte si figuru 'pr VA do BA dru HA do BA...' a snažte sa zas napasovať ' VA, BA, HA, BA..' na klik tak, aby vám tieto slabiky lícovali..Nastúpte na 'vašu' prvú..Tentokrát nám vznikne 'dabltajmová kontra', keďže hráme v tempe 78 tu-ca tutu-ca. ..Chce to trpezlivosť, viem, je to svinstvo.. ale hráme o 16ku vpred, ako Colaiuta!Hurááá
Cvičenie 4: kontrola 'straty' tempa.
Vrátime sa ku kliku z cvič. 1
Tentokrát ale naprogramujeme jeden takt klik, druhý ticho, tretí klik, štvrtý ticho atď..
Zas, 2takty na 'zažitie' tempa, druhé 2 naklep a nástup s groovom na 1. dobu..Hrajte groove a v prazdnych taktoch ostaňte v tempe.Pri opätovnom 'ozvaní' kliku zistíte, ako na tom ste..
Neskôr kombinujte s cvičením 2 a 3 kontinuálne..
Takže toť v krátkosti moja mapa. Dúfam, že som to vysvetlil zrozumiteľne, v prípade nejasností píšte.Poteším sa pripomienkam a prípadným reportom o (ne)fungovaní u tých z vás, ktorí to skúsia..
Hlavne trpezlivosť, sústredenosť a 'pocit'!! Nikto učený z neba nespadol.
Želám vám hodne zdaru a radosti z groovovania!!
e.
p.s. Ďakujem matesovi za pomoc pri uplacírovaní tohto príspevku a vytvorenie notového zápisu, toto zatiaľ môj telefón nevie ;)
-
- Řečník Sféry
- Příspěvky: 571
- Registrován: 30 pro 2004 01:30
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Hraju podle metronomu v mp3 a pro mé účely je to dostačující. Používám jeden zvuk kliku bez rozdílu dob s klikem na každou čtvrtku, akorát "Cocain" na každou osminku, což je pěknej kulomet
Časem jsem přestal klik zcela vnímat a troufám si říct, že s klikem jsem kamarád. Nepoužívám složitější nastavení...proč bych měl?
Časem jsem přestal klik zcela vnímat a troufám si říct, že s klikem jsem kamarád. Nepoužívám složitější nastavení...proč bych měl?
..nevšimol som si, že by v tom cvičení bolo niečo o zmene 'rýchlosti'..
tie cvičenia slúžia na posilnenie celkovej schopnosti hrať presne, schopnosti hrania 'offbeat', a zafixovania spôsobu cítenia 'pôvodného metra', no a na koniec ku kontrole toho, či mám tendenciu zrýchľovať alebo spomaľovať..Je to len pomôcka, nechcem tu vypisovať online učebnicu 'bubeníkem za 2dni' a pre ľudí kt. nevedia 'ako na to' to môže (ale nemusí) byť pomoc..a ver mi, určite tu je dosť takých, kt. by s tým metronómom cvičiť mali..
A pokiaľ si myslel, kde sa to offbeat hranie používa, tak odpoveď na túto otázku by mi zabrala tak asi hodinu..
tie cvičenia slúžia na posilnenie celkovej schopnosti hrať presne, schopnosti hrania 'offbeat', a zafixovania spôsobu cítenia 'pôvodného metra', no a na koniec ku kontrole toho, či mám tendenciu zrýchľovať alebo spomaľovať..Je to len pomôcka, nechcem tu vypisovať online učebnicu 'bubeníkem za 2dni' a pre ľudí kt. nevedia 'ako na to' to môže (ale nemusí) byť pomoc..a ver mi, určite tu je dosť takých, kt. by s tým metronómom cvičiť mali..
A pokiaľ si myslel, kde sa to offbeat hranie používa, tak odpoveď na túto otázku by mi zabrala tak asi hodinu..
ja to taky nemyslel k tomu cviceni, ale jako odpoved Hubasovi, kdo kdy v praxi pouziva jemnejsi deleni nez cvtrtky.drmr píše:..nevšimol som si, že by v tom cvičení bolo niečo o zmene 'rýchlosti'..
Ad. cv. 1 - zajima mne, proc je dulezite skoncit na posledni osminku a pak na sestnactku - zrejme timto clovek nabira "ty koule".
Jinak to vypada paradne, hned si to ve zkusebne vyzkousim. Diky za sdelenou zkusenost.
2Atlet: s tou poznámkou o rýchlosti som reagoval na hubase.. sorry, mal som to tam jasne napísať..k tomu končeniu na 8 alebo 16..je to pre to, aby si a) nebol fixovaný na '1.dobu', b) aby si bol schopný pojať (v tomto prípade 8. alebo 16. ) za prvú dobu ďaĺšieho taktu. (v súvislosti na cv. 2 a 3)
Tých kombinácií je kvantum, toto je asi jedna tisícina zo spôsobov kt. existujú...
Tých kombinácií je kvantum, toto je asi jedna tisícina zo spôsobov kt. existujú...
- mates
- Správce
- Příspěvky: 2379
- Registrován: 27 kvě 2005 22:54
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Ja mam metronom kde de vsechno, pomalejsi deleni na metronomu pouzivam v pomalejsich tempech. Nemam ale rad akcenty na dobu, jelikoz kdyz nahodou clovek uhne muze se vratit ne nejakou klikaci osminku, ale kdyz je akcent na dobu a ujedu musel bych se dorobvnat k metronomu na dalsi dobu, jinak by se mi mohlo stat ze mi to bude akcentovat na druhou osminku coz je namakovici, jestli mi jako rozumite.
-
- Řečník Sféry
- Příspěvky: 571
- Registrován: 30 pro 2004 01:30
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Používám metronom, který jsem na Sféře stáhnul...nemám s tím problém, ale výsledné stopy musím komprimovat do mp3 nebo wma.Henry píše:hubas.: jakej na to mas program..?
Neměl jsem na mysli změnu rychlosti, ale trioly a tak... i když budu hrát takové věci, tak stejně jedu v normálním rytmu, tak nač to...
2houbas: už rozumiem.
tomu sa hovorí delenie (dělení)..no a nač to cvičenie tohto typu? Napríklad na oživenie jednotvárneho 'tu ca-tutu ca', na rozšírenie obzoru a vlastných schopností no a v neposlednom rade pre výraz na tvárach spoluhráčov ktorí niekedy nevedia 'čo sa deje'..
..ale každému, čo jeho jest..
tomu sa hovorí delenie (dělení)..no a nač to cvičenie tohto typu? Napríklad na oživenie jednotvárneho 'tu ca-tutu ca', na rozšírenie obzoru a vlastných schopností no a v neposlednom rade pre výraz na tvárach spoluhráčov ktorí niekedy nevedia 'čo sa deje'..
..ale každému, čo jeho jest..
-
- Pokročilý diskutér Sféry
- Příspěvky: 417
- Registrován: 17 srp 2006 11:11
- Bydliště: Staňkov
- Kontaktovat uživatele:
2Atlet: ja viem, je to trošku 'zákerné', ale je to len vec zvyku.. Inak, existuje taká teória, že to, čo nevieš zaspievať (vyspievať, vyscatovať), nedokážeš ani zahrať. U mňa funguje dokonale a všetky 'novinky' sa snažím učiť 'verbálne' a takto to fixovať..Skús niekedy aj mimo skúšobne používať akýkoľvek pravidelne tikajúci zvuk (blinker-ak moc neswinguje , hodiny v kuchyni-ak je doma ticho..) ako metronóm, tieto údery brať ako 2. a 4.(!) dobu a skúšať si s tým 'nahlas' cvičiť.
Ale najväčšia zákernosť je aj tak rytmická stupnica dávaná po dobách..1. doba osminy, 2. trioly, 3.šestnástky, 4. kvintoly atď.. to je peklíčko!!
Oproti tomuto sú tie cvičenia s metronómom prechádzka ružovou záhradou..
Ale najväčšia zákernosť je aj tak rytmická stupnica dávaná po dobách..1. doba osminy, 2. trioly, 3.šestnástky, 4. kvintoly atď.. to je peklíčko!!
Oproti tomuto sú tie cvičenia s metronómom prechádzka ružovou záhradou..
-
- Diskutér Sféry
- Příspěvky: 149
- Registrován: 20 zář 2006 15:41
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
-
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 1281
- Registrován: 16 zář 2005 14:17
- Bydliště: Únětice
- Kontaktovat uživatele:
tu teorii i scatovani razi i muj ucitel a je to skutecne dobra vec.tuhle sme jeli autem na hrani s bubenickym triem a sjeli sme si kompletni program jen pomoci nasich držek a bylo to ok.problemy nastavaji v rychlejsim single stroke rollu,kdy uz mi proste ta klapacka nestiha(nemam ten dvojity jazyk,co maji dechari).az si to clovek v duchu prezpiva,tak pak teprve zjisti,jak to ma jit do sebe a muze to pak na souprave aplikovat a soustredit uz se jen na samotne hrani.drmr píše:2Atlet: :D ja viem, je to trošku 'zákerné', ale je to len vec zvyku.. Inak, existuje taká teória, že to, čo nevieš zaspievať (vyspievať, vyscatovať), nedokážeš ani zahrať. U mňa funguje dokonale a všetky 'novinky' sa snažím učiť 'verbálne' a takto to fixovať..Skús niekedy aj mimo skúšobne používať akýkoľvek pravidelne tikajúci zvuk (blinker-ak moc neswinguje :D, hodiny v kuchyni-ak je doma ticho..) ako metronóm, tieto údery brať ako 2. a 4.(!) dobu a skúšať si s tým 'nahlas' cvičiť.
Ale najväčšia zákernosť je aj tak rytmická stupnica dávaná po dobách..1. doba osminy, 2. trioly, 3.šestnástky, 4. kvintoly atď.. :D to je peklíčko!!
Oproti tomuto sú tie cvičenia s metronómom prechádzka ružovou záhradou..
-
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 2128
- Registrován: 29 srp 2005 14:44
- Bydliště: Plzeň/Praha
- Kontaktovat uživatele:
Drmr:
Tak jsem se k tomu taky dostal, všechna cvičení v pohodě, ale to třetí s beglajten off 16 mi dalo docela zabrat. Zpočátku jsem to vůbec nedal v předepsaném tempu 78 (jinak by mi zajímalo, jak jsi přišel zrovna na tohle číslo:) ).Měl bych trochu výtku k tomu tempu, když to v 78 nezahraju, tak si to přece dam pomalejc a postupně zrychluju, ne? (píšeš, že hrát v 78 ani míň ani víc - dokud to víc hráč nezvládne) Když jsem začal v 60, tak jsem to za chvíli vytáhnul a teď už to dám bez problémů (jiná věc je teda napojit to na normální beglajt...). Ze 78 rovnou bych to nedal.
Tak jsem se k tomu taky dostal, všechna cvičení v pohodě, ale to třetí s beglajten off 16 mi dalo docela zabrat. Zpočátku jsem to vůbec nedal v předepsaném tempu 78 (jinak by mi zajímalo, jak jsi přišel zrovna na tohle číslo:) ).Měl bych trochu výtku k tomu tempu, když to v 78 nezahraju, tak si to přece dam pomalejc a postupně zrychluju, ne? (píšeš, že hrát v 78 ani míň ani víc - dokud to víc hráč nezvládne) Když jsem začal v 60, tak jsem to za chvíli vytáhnul a teď už to dám bez problémů (jiná věc je teda napojit to na normální beglajt...). Ze 78 rovnou bych to nedal.