Zvukařina je dřina a ...

to je dřina
Diabollo
Diskutér Sféry
Příspěvky: 190
Registrován: 15 říj 2008 20:31
Bydliště: Horní Kalná

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od Diabollo »

To je zase jednou počteníčko... :D Už to tu docela chybělo, nevím proč, ale vzpomněl jsem si na Tomasnose :-) jen ta gramatika je zatím v pohodě :lol:

tomcorn
Tuplovaný řečník Sféry
Příspěvky: 2899
Registrován: 15 úno 2007 20:35
Bydliště: Praha 1 - Malá Strana
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od tomcorn »

Pane Nedavaško, tak tedy jinak. Co bylo vlastně účelem vašeho příspěvku? Snad jste nečekal, že na fóru pro bubeníky padne na úrodnou půdu apel na zvukaře, které jejich práce prudí a dělají jí blbě, aby se na to vykašlali. To jste snad musel vědět, že pláčete na špatném hrobě, neboť představa, kterak hluchý a arogantní zvukař sjíždí bubenická fóra, aby zde hledal sebereflexi, je naivní. Proto jsem vyrozumněl, že šlo spíš o takový povzdech, nebo výkřit do tmy. Z toho důvodu jsem se snažil vysvětlit, že hudebníci mají taky své mouchy minimálně stejně často a jelikož se vzájemně obě skupiny potřebují, napsal jsem i pár tipů, jak si spolupráci a komunikaci usnadňovat. Vy ale zřejmě stále chcete jen rozšiřovat špatné zvěsti o zvukařích a řešení nehledáte a nenabízíte (s vyjímkou nápadu, ať se na to vykašlou). Čili nevím, na jakou "cestu" (které rozumíte, ale nesouhlasíte s ní :roll: ) jste mě zařadil, co vám zase udělala "dravá doba", kde jste přišel na to, že objevením hluchého zvukaře dokážete moji omylnost (nikdy jsem netvrdil, že nejsou žádní špatní zvukaři). Mám prostě pocit, že si pacifismus (nazval jste se pacifistou na vašem webu) vykládáte nějak podivně. Problémy (s dravou dobou, s hluchým zvukařem, s přeceňovanou image, -doplňte cokoliv, co vám vadí-) se mají řešit hlavně nějak konstruktivně, ne jen brečením v diskuzích. Takhle maximálně najdete spolutrpitele do kroužku ublížených, ale ne řešení. Pokud toto je vaše cesta, pak jí opravdu nerozumím, ačkoliv jsem se fakt snažil.

Daniela
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 17 zář 2008 18:24

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od Daniela »

tomcorn píše:Pane Nedavaško, tak tedy jinak. Co bylo vlastně účelem vašeho příspěvku? Snad jste nečekal, že na fóru pro bubeníky padne na úrodnou půdu apel na zvukaře, které jejich práce prudí a dělají jí blbě, aby se na to vykašlali. To jste snad musel vědět, že pláčete na špatném hrobě, neboť představa, kterak hluchý a arogantní zvukař sjíždí bubenická fóra, aby zde hledal sebereflexi, je naivní. Proto jsem vyrozumněl, že šlo spíš o takový povzdech, nebo výkřit do tmy. Z toho důvodu jsem se snažil vysvětlit, že hudebníci mají taky své mouchy minimálně stejně často a jelikož se vzájemně obě skupiny potřebují, napsal jsem i pár tipů, jak si spolupráci a komunikaci usnadňovat. Vy ale zřejmě stále chcete jen rozšiřovat špatné zvěsti o zvukařích a řešení nehledáte a nenabízíte (s vyjímkou nápadu, ať se na to vykašlou). Čili nevím, na jakou "cestu" (které rozumíte, ale nesouhlasíte s ní :roll: ) jste mě zařadil, co vám zase udělala "dravá doba", kde jste přišel na to, že objevením hluchého zvukaře dokážete moji omylnost (nikdy jsem netvrdil, že nejsou žádní špatní zvukaři). Mám prostě pocit, že si pacifismus (nazval jste se pacifistou na vašem webu) vykládáte nějak podivně. Problémy (s dravou dobou, s hluchým zvukařem, s přeceňovanou image, -doplňte cokoliv, co vám vadí-) se mají řešit hlavně nějak konstruktivně, ne jen brečením v diskuzích. Takhle maximálně najdete spolutrpitele do kroužku ublížených, ale ne řešení. Pokud toto je vaše cesta, pak jí opravdu nerozumím, ačkoliv jsem se fakt snažil.
Tak jsem si se zájmem přečetla celou diskusi. Na můj vkus se tu reaguje příliš přehnaně na obyčejný postesk na zvukaře. Aspoň tak jsem ten pilotní Nedavaškovic příspěvek pochopila já. Ačkoliv chápu, že existuje mnoho muzikantů, kteří měli na zvukaře štěstí, já patřím do toho "kroužku ublížených", jak jste to expresívně nazval. Za roky zpívání a hraní mám se zvukaři dost příšerné zkušenosti. Možná to bude tím, že hraju ve folkové kapele s vícero nástroji a čtyřhlasými a někdy i pětihlasými vokály. Zvukaři se z toho mohou pos...at (s dovolením). Jako krásný příklad mohu uvést jednoho rockového zvukařského nešťastníka, který z rozčarování nad šestičlennou skupinou se čtyřhlasy a někdy pětihlasy volal na celý sál: "Zasraní folkáči! Rockerům stačí jedna dvě linky na kytaru, jedna linka na basu, jeden kopák a overhead k bicím a jeden zpěvový mikrofon! Kdo se má srát s tímhle!" To je dost přesná ilustrace. Zvukaře, kteří dokážou nazvučit naši kapelu tak, abychom slyšeli i něco jiného než dunění basy vracející se ze sálu nebo jednolité zvukové koule a kromě řvoucího sólisty (opět ozvěna ze sálu) slyšeli i spoluvokalisty, bych spočítala na prstech jedné ruky. Běžně se nám stává, že vokalistu zpívající třetí hlas je slyšet více než sólistu. Už asi třikrát se stalo, že nám do sálu nepustili baskytaru, před časem na jednom festivalu byl zvukař tak ožralý, že z šesti lidí pustil do publika jen dva nástroje a ktomu z pěti hlasů jen tři. Mimochodem zvučil to ze zavřené dodávky, která stála asi 200 metrů od pódia. Fakt bomba. O tom, že bych na pódiu z odposlechu slyšela djembe, si většinou mohu tak akorát nechat zdát a řídím se vibracemi z podlahy, v tom lepším případě. Zcela běžně se nám stává, že zvukař (někdy i celkem slušně) nastaví na začátku koncertního vystoupení zvuk a pak se odebere kamsi, odkud se vrátí až o přestávce. Tím, že se nám v průběhu vystoupení mění sólisti (sólově zpívají 4 členové - střídají se) a je tedy za běhu potřeba měnit sílu hlasu u jednotlivých zpěváků, tím se fakt prakticky nikdo nezabývá. Vezmu-li na koncert namísto djembe bicí soupravu, mohu se spolehnout, že přes bicí nebude slyšet foukací harmonika, případně některá z kytar a pro změnu se vokalisti mohou řídit vibracemi namísto zpěvu z odposlechů. Pokud se nám tedy podaří narazit při koncertování (míním koncerty a festivaly, kam si nemůžeme vzít vlastního zvukaře, páč je jeden globální pro všechny) na zvukaře, který nás SLUŠNĚ (zdůrazňuji slušně, nemusí to být výborně) nazvučí, mám slzy v očích a rok o tom mluvím, jako by to byly vánoce. Už jsme si s kapelou říkali, že snad začneme hrát rock. Tam je důležitý rytmus, melodie... a že to nekřesťansky řve, nevadí tolik, jako u těžce přehuleného blues nebo zvukově zprzněné folkové balady. A těch pár zvukařů, kteří "umí" jsou důkazem, že to lze. Jen by zvukařinu neměl dělat každý, kdo má pouze to vybavení. Měl by to být člověk s citem pro muziku a hlavně člověk, kterého jeho práce baví. A teď dost stížností a můj soukromý názor ke zvučení djembe: Od začátku svého hraní zvučím djembe kopákovým mikrofonem zespodu a overheadem seshora. Za celou dobu se nad tím žádný zvukař nepozastavil, a tak myslím, že to až tak výjimečný způsob zvučení nebude... Díky za pozornost. Mohla bych, prosím pěkně, dělat předsedkyni KROUŽKU UBLÍŽENÝCH? :-)))

mirekhk
Pokročilý diskutér Sféry
Příspěvky: 352
Registrován: 12 kvě 2009 11:41
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od mirekhk »

Z vlastní zkušenosti vím,že tak jak jsou špatní a dobří muzikanti,jsou i špatní a dobří zvukaři...........byl jsem svědkem toho,že první kapela která hrála na akci měla zvuk pod psa.Nastoupila další a byl tam človíček-zpěvák,který nelenil,šel si stoupnout ke zvukaři a prostě mu na tvrdo řekl,jak to chce nazvučit. Prý to tak dělá vždy a vůbec mu nevadí,že je zvukař nepříjemný. Sám mi řekl,že po těch mnohaletých zkušenostech už mu nic jiného nezbývá a pokud má kapela znít v rámci možností co nejlépe,musí si to pohlídat. Má si člověk myslet,že pokud v kapele není nikdo,kdo by si zvuk pohlídal stejným způsobem,bude to stát zah....? Na závěr.......potkal jsem samozřejmě více těch dobrých zvukařů. :D

tomcorn
Tuplovaný řečník Sféry
Příspěvky: 2899
Registrován: 15 úno 2007 20:35
Bydliště: Praha 1 - Malá Strana
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od tomcorn »

Danielo, asi se budu opakovat, ale znovu tedy:
Pokud hrajete v kapele, která má spousty vokálů, spousty různě hlasitých nástrojů atd., snažte se sehnat vlastního zvukaře, který bude s vámi jezdit a bude vědět, co je potřeba a jak. Ten pak ve spolupráci s lokálním zvukařem / majitelem PA udělá, co je třeba. Pokud takovou osobou nedisponujete, dělejte následující věci:

-zašlete zvukaři (nebo pořadateli) technický rider a stage plan, který chcete potvrzený zpět

-zkuste ulehčit zvukaři i sobě tím, čím můžete (in-eary, odposlechová komba,....)

-snažte se "umět slyšet se" z vlastní nástrojovky, budete méně závislí na monitorech

-snažte se přizpůsobit způsobu snímání, na které je zvukař zvyklý a s kterým má praxi. Pokud někoho násilím přesvědčíte, že "váš" virbl musí mít koďan, přestože zvukař vždy používal pouze dynamiku, nedpoadne to na 95% dobře ani zvukově, ani náladou.

-dělejte efektivní zvukovku. Když například bubeník požádá o kytaru do odposlechu a kytarista na ni obratem nezahraje, těžko se nastavuje správná hlasitost monitoru.

-netavte moc zvuk na pódiu. Zvukař umí něco zesílit, ale ne ztumit.

Chápu, že vás trpké zkušenosti trápí, ale na vás je, co s tím. Buď budete natolik slavná, že si budete podmínky diktovat, protože peníze, které vaše hraní vydělá, budou bez problémů krýt profesionální zvukařskou firmu (zůstanu-li u folku, tak třeba Čechomor tyto problémy už neřeší, ale i "menší" Guločar má svého zvukaře - jezdí s nimi léta Topol). Pokud ne (a to se týká 99% z nás), snažte se s tím něco dělat (viz. výše uvedené body). A nebo třetí možnost - vstupte do kroužku ublížených. :wink:

P.S.: pokud zvukaře máte, ale tvrdíte, že si ho nemůžete vzít na festivaly, protože tam je jeden "erární pro všechny", pak nechápu, kde hrajete. Na všech festivalech, co jsem byl (a bylo jich moc) - ať už pracovně, nebo jako divák, se vždy zvukaři těší, že to za ně někdo vezme a pokud nedělá vyloženě techniku ohrožující nesmysly, jsou za něj vděční. A k tomu djembe - neříkám, že je to způsob "až tak výjímečný", ale je rozhodně minoritní. Vnutíte-li ho zvukaři, který to takhle nikdy nekroutil (o to se snažil pan Nedavaška), bývá výsledek tohoto experimentu většinou horší, než nechat ho sebrat djembe způsobem, na jaký je zvyklý.

Šeďa
Diskutér Sféry
Příspěvky: 132
Registrován: 05 lis 2005 13:48
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od Šeďa »

Přesně tak, chce to mít chlapa co se zvukařů nebojí a zná kapelu natolik aby zvukaře dokopal ke správnému zvuku.
Není dobrý trmácet se třeba jen přes půl republiky na koncert a pak z toho nemít dobrý pocit a půl roku nadávat jak to zvukař posral.
Musíte si na to ale dohlídnout sami!!

jiricc
Pokročilý diskutér Sféry
Příspěvky: 217
Registrován: 28 srp 2008 12:13
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od jiricc »

Souhlasím s výše uvedeným,že si za to ublížení mohou s 90% sami a brečí na špatném hrobě.Co zvukaři neřeknete to on sám o sobě neudělá.Ven to třeba
leze jakž takž dobrý,ale monitory si musíte ošéfovat sami.Jestli bych mohl poradit tak bych ve zkušebně používal rozestavení monitorů a lidí tak jak je
to na podiu a snažil bych se po zvukaři na akcích chtít to samé.Všechno se dá nacvičit i zpívat bez odposlechu,to už tady nebudu rozebírat.

Daniela
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 17 zář 2008 18:24

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od Daniela »

tomcorn píše:
-zašlete zvukaři (nebo pořadateli) technický rider a stage plan, který chcete potvrzený zpět

-zkuste ulehčit zvukaři i sobě tím, čím můžete (in-eary, odposlechová komba,....)

-snažte se "umět slyšet se" z vlastní nástrojovky, budete méně závislí na monitorech

-snažte se přizpůsobit způsobu snímání, na které je zvukař zvyklý a s kterým má praxi. Pokud někoho násilím přesvědčíte, že "váš" virbl musí mít koďan, přestože zvukař vždy používal pouze dynamiku, nedpoadne to na 95% dobře ani zvukově, ani náladou.

-dělejte efektivní zvukovku. Když například bubeník požádá o kytaru do odposlechu a kytarista na ni obratem nezahraje, těžko se nastavuje správná hlasitost monitoru.

-netavte moc zvuk na pódiu. Zvukař umí něco zesílit, ale ne ztumit.
Díky za vyčerpávající příspěvek. Když to shrnu do reakcí na jednotlivé body (i od přispěvatelů níže):
1) vždy zasíláme zvukaři stage plan (děláme to již mnoho let a již mnoho let zjišťujeme, že většina zvukařů z nás teprve na pódiu tahá, co vlastně potřebujeme a je zcela jasné, že si stage plan ani neprohlédli).
2) máme kombo k basové kytaře, k elektrické kytaře i k harmonice. Ovlivníme tím zvuk na pódiu, ale to, co leze do publika neovlivníme. A to je ten průšvih. I když to my na pódiu nějak ustojíme, často se až po vystoupení dozvíme od diváků, že tamto bylo přehulené, že nebyl slyšet sólista přes vokály atd. atd. S tím prostě nic nenaděláme, kdybychom se na hlavu postavili. To je opravdu otázka "cítění" a "umu" zvukařova.
3) na podiu stojíme vždy stejně jako ve zkušebně
4) naše zvukovky jsou za ty roky úsporné a zvládnuté - s kvalitním zvukařem jsme schopni se výborně nazvučit během 8-10 minut. S trotlem se nenazvučíme ani za půl hodiny. Tuhle jeden zvukař na jednom nejmenovaném festivalu jen šňůry hledal a zapojoval dlouhých 20 minut... průběžně je totiž hledal a nemohl najít v takovém obřím kufru.. hrůza. Na samotné zvučení nám zbylo 5 minut.
5) na to, že na pódiu potřebujeme tišší zvuk už jsme taky před lety přišli. Vždycky si to necháme nastavit a pak vše o polovinu stáhnout. S dobrým zvukařem pak máme zvuk jako víno.
6) závidím ti festivaly, kde erární zvukař přenechá jinému zvukaři svůj aparát, aby tento zvučil za něj. Tohle jsem ještě nezažila - možná je to specialitka folkových festivalů, nevím, ale zvukaři mají o svůj aparát strach.
7) k těm slavným - bohužel jsem zažila i silně zprzněné slavné kapely, z folkových Fleret a Čechomor nevyjímaje. Ani slavným se občas podaří upadnout do sítě zvukaře, který jaksi zřejmě "nemá den".
Když to shrnu, již dlouhou dobu mám pocit, že pro to, abychom měli dobrý zvuk děláme fakt maximum. Na svých vlastních koncertech, kdy si vezmeme zvukaře, který opravdu umí, a kterého rádi zaplatíme, je to v pohodě. Na festivalech je to většinou průšvih. Kapela to vždycky nějak ustojí, ale dobrý pocit z takového koncertu rozhodně není. Člověk by si to chtěl užít, žejo. Každopádně děkuju všem za jejich příspěvky. Taky mysím. že není co řešit, leda by člověk na blbě zvučené festivaly prostě přestal jezdit. Takže slibuju, že už tady nebudu zvukařům prát špinavé prádlo a raději budu vybírat příspěvky do KROUŽKU UBLÍŽENÝCH :-d

tomcorn
Tuplovaný řečník Sféry
Příspěvky: 2899
Registrován: 15 úno 2007 20:35
Bydliště: Praha 1 - Malá Strana
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od tomcorn »

Ten rider a stage plan, je potřeba si nechat potvrzený zaslat zpět (jak jsem uvedl), což je asi ten kámen úrazu. Ale to už je ohlídatelný detail. Problém vaší kapely vidím v tom, že si nedokážete prosadit zvukaře (kterého máte!!!!) za pult, což mi opravdu hlava nebere :shock: . Nevím, kdo ještě dělá fesťáky, ale ať vzpomenu na Ouředníčkovo Music Dtata, Jansův Action, Erleho T Servis, Tomáše Sudíka, Dudův Highlite, Edu Navrátila a desítky dalších, nepamatuju případ, že by přijela kapela se zvukařem, kterého by nepustili za pult. Zkuste tedy zapracovat na tomto řešitelném problému a budete mít pokoj. Z vašich reakcí si jsem jist, že si běžné "začátečnické" problémy na stage netaháte a o to víc nechápu, že nedostanete zvukaře za pult, což se podařilo snad každé kapele, která touto žádanou personou disponuje.
P.S.: do neděle budu na fesťáku, rider mám potvrzený a se zvukařem jsem mluvil - odjíždím jako optimista :mrgreen:
Mějte se fajn :wink:

jiricc
Pokročilý diskutér Sféry
Příspěvky: 217
Registrován: 28 srp 2008 12:13
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od jiricc »

Problém je taky v tom,že spousta zvukařů nemá rádo kotlíkáře a kotlíkáři pak nemaj rádi zvukaře a výsledek je pak takový jaký je.

MotorovaPila
Diskutér Sféry
Příspěvky: 149
Registrován: 20 zář 2006 15:41
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od MotorovaPila »

A nebo koltíkářské fesťáky dělají právě takoví ti "takyzvukaři" s aparátem z bývalé králíkárny...

Aranžma by si měla dělat kapela sama, když má někdo sólo, tak si holt přistoupí k mikrofonu a začne zpívat hlasitěji, ostatní mu uhnou.
To od zvukaře nečekejte (pokud vás nezná), třeba je blbej, třeba má jiný názor a vkus.
Představy různých rádoby umělců. že ukníkaný vokál utopený v ohulené base a otevřené hajtce musí zvukař kouzelnýma čudlíkama
dostat na úroveň Pavarottiho je mylná, ale častá.

A borečky, kteří se tzv. nebojí zvukaře a jdou si nekompromysně říct jak to má udělat bych nejraději posílal do hajzlu
(nedělám to, bo su slušňák a snažím se domluvit po dobrým),
protože jejich představy a požadavky jsou často mimo mísu, neproveditelné, v rozporu s akustikou prostředí,
nebo si jen nevšimnou, že nejsou na stadiónu, ale v malém klubu (např.).

Tedy ve zkratce si vozte svého zvukaře, kterému důvěřujete,
nebo jezděte hrát tam, kde to umí nazvučit (klub kde nejsou blbí, akce kam jezdí známá firma atp.)

ps: neberte to jako nabídku pro jižní moravu:-)

Daniela
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 17 zář 2008 18:24

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od Daniela »

MotorovaPila píše:A nebo koltíkářské fesťáky dělají právě takoví ti "takyzvukaři" s aparátem z bývalé králíkárny...

Aranžma by si měla dělat kapela sama, když má někdo sólo, tak si holt přistoupí k mikrofonu a začne zpívat hlasitěji, ostatní mu uhnou.
To od zvukaře nečekejte (pokud vás nezná), třeba je blbej, třeba má jiný názor a vkus.
Představy různých rádoby umělců. že ukníkaný vokál utopený v ohulené base a otevřené hajtce musí zvukař kouzelnýma čudlíkama
dostat na úroveň Pavarottiho je mylná, ale častá.
K těm takyzvukařům - ano, někdy to tak bývá. Ale pravidlem to rozhodně není. Znám zvukaře, co nadělá hodně parády i s celkem obyčejným aparátem. A zažila jsem zvukaře s aparaturou nejmíň za meloun, se kterou by pomalu moh zvučit nějakou světovou kapelu, a toho jsem měla chuť zadupat do země... To totiž nebyl zvukař s drahou aparaturou, ale jen obyčejný člověk, který si koupil drahou aparaturu a hrál si na zvukaře. Ono je to spíš rukama a citem... :-) A mám-li si vybrat, raději volím dobrého zvukaře s průměrnou aparaturou, než tu druhou možnost.

No a k aranžím - zcela souhlasím. Aranž si vytváří kapela na pódiu. Ale všechno ovlivnit nejde. Například já mám náhlavní bubenický mikrofon a při nejlepší vůli od něj během hraní odstoupit nemůžu a nemůžu, kurnikšopa. Že bych dělala něco špatně? :P :P

ZRNO
Řečník Sféry
Příspěvky: 809
Registrován: 26 čer 2007 14:20
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od ZRNO »

Delší dobu se věnuju jak zvučení tak i hraní (teď spíš to zvučení), a s ruznejma kapelama jsem odjel mraky festivalů a buď mam na to štěstí , nebo je něco špatně, ale až na jednu "lokální pájku" jsem nikdy problém se domluvit s "erárním" zvukařem domluvit na tom, aby mě za mix pustil. A defakto platí pravidlo , čím větší festival tím je problém menší a zvukaři jsou daleko ochotnější. A dospělo to do tý fáze že jsem projistotu nakoupil i mikrofony, protože občas někam dojedeme a zvukaři něco chybí nebo se zvučí na bůhví co...

moje rada zní - vlastní zvukař vždy a všude jinak se problémů nezbavíte, pokud teda se všema cizíma vycházíte tak špatně... a samozdřejmě zůstat v KROUŽKU UBLÍŽENÝCH BEZCHYBNÝCH MUZIKANTŮ

roman.petersky
Nováček
Příspěvky: 17
Registrován: 09 čer 2009 22:36
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od roman.petersky »

Nevím čím to je, možná Zrno bude vědět... Docela často se mi stane, že si pohlídáme na zvukovce optimální zvuk a během první 10-15 minut jde ten zvuk úplně do p..i a to jak na naší straně, tak venku a v tu chvíli se s tím těžko něco dělá, zvukaře vlastního nemáme.

Krakonosh
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 05 čer 2020 12:14

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od Krakonosh »

Dobrý den,
je vtipné koukat na deset let staré příspěvky a zjistit, že problémy jsou stejné. Pravda, lecos se zlepšilo. Docela by mne zajímal současný názor bubeníků, a hned přidám pohled zvukaře s pár postřehy z této strany barikády.

Pro začátek - jsem ze zvukařů, kteří se snaží co nejvíce vyhovět rozumnému stageplanu, naopak často si svou práci zesložiťuji, když se mi zdá, že třeba přidáním mikrofonu bych mohl vytáhnout víc. A teď k mým obvyklým problémům s bicími, i když v podstatě je to problém jen jeden :-D.

1) Hlasitost. Potkal jsem mnoho uskupení, kde má bubeník jednu opečovávanou sadu bubnů a tu vozí všude. Každý má ten svůj sen a většinou je to obrovská souprava s hromovým zvukem, která se na tom velikánským pódiu prosadí vedle komb ostatních muzikantů. Ale. Většina bubeníků (nemyslím teď vyloženě profíky) stráví 90% života v klubech se špatnou akustikou a malým pódiem. Šroťák řeže hlavy obecenstvu, po úderu do činelu se na vteřinu zatmí před očima. A zvukař nemá jinou možnost, než se pokusit vytavit aparát co to jde, aby se vedle bubnů prosadil i nějaký další nástroj, snad i hlas zpěváka. Odposlechy jsou na hraně vazby a muzikanti řvou, že se neslyší. Jenže to je těžké, protože ty bubny snímají i zpěvové mikrofony. Rozumnější spoluhráči pak obvykle donutí tohoto bubeníka nahradit paličky špejlemi se slibem, že to bude jen tak šudlat, což mu vydrží cca půl písně, pak se vrací k normálu.

Když muzikanti naslouchají, tak se obvykle povede bubeníka alespoň částečně stáhnout, za cenu reptání bubeníka, že má ty bicí vyladěný a že teď to nebude mít ten zvuk, že příště na to se.e a podobně.

A pak jednou přijde slušný člověk, který se představí jako bubeník, se škopkama, které hrají krásně, ale potichu. Hudba plyne bez stresu, všichni si to užívají. A že pak bicí nejsou slyšet? Jsou, vždyť od toho je zvukař. V dnešní době není problém zvučit bubny kontaktně, klasika je osmi mikrofony, kopák, rytmičák, hajtka, každý přechod a overheady. Když bubeník něco neslyší, dám mu to do odposlechu. Protože zesílit můžu. Ztlumit ne.

Trochu jsem se nad tímhle tématem zamýšlel a přemejšlel jsem, proč vlastně musí mít tak veliké a hlasité sestavy. Vychází mi z toho lekce historie, stejně jako u podobných problémů s kytaristy a basáky. Kdysi se v rockové muzice zvučily takřka jenom zpěvy, a když byla velká scéna, tak se bicí braly jen pár mikrofony. Na elektrickou kytaru a tak jste potřebovali hradbu Marshallů a bicí musely bejt nahlas, aby se prosadily natolik, aby je vzal mikrofon. S tím ale souvisela druhá věc - sestava byla vyladěná jako celek, nevyčníval tam zvukově třeba šroťák, jak to bývá dnes.

Dnes je jiná doba. Nemusí být vše nahlas, protože čím je větší ticho na pódiu, tím má zvukař více fyzikálních možností, aby udělal hezký zvuk ven. Ideální je, aby z každé linky, mikrofonu a tak lezl jen a pouze ten zvuk, který má snímat, bez toho, aby bral sousední zdroje zvuku.

Na závěr jeden můj argument, který jsem použil nesčetněkrát: Kolik procent "krásy" zvuku si myslíš že ztratíš, když si své bicí zatlumíš? Tak 20%? 20% ze zvuku bicích... A hraním nahlas zabiješ 90% celé kapely...

Nu, a teď do mě :-) Není cílem vyvolávat spory mezi bubeníky a zvukaři, ale dát trochu zpětné vazby (lepší tady než na pódiu) a prostor k tomu, abychom se mohli o tom pobavit a snad se dozvím i něco nového a podnětného k mé profesi :-)

Uživatelský avatar
mates
Správce
Příspěvky: 2379
Registrován: 27 kvě 2005 22:54
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od mates »

Na mala podia jsem si poridil sinor AQ2 Safari.
No a co se tyce hlasitosti, proste je treba se naucit hrat s citem a nerezat do toho jak hluchej a nebo pak el. bici.

Uživatelský avatar
miross
Pokročilý diskutér Sféry
Příspěvky: 205
Registrován: 30 čer 2006 12:54

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od miross »

Osobně si myslím, že je to trochu jednostranný pohled co se žánru týče - nic ve zlém. Umíte si představit jak hrát špejlemi gravity blast nebo potichu zahrát blast beat? :D
Zatlumení bicího setu - jak se to vezme, pokud se použije tlumící prstenec/muff ring/moongel pro ořezání či přeznění nemám s tím absolutně problém, ale mám zkušenost s pár zvukaři a obzvláště s jedním, pro kterého byla Highline ozvučení sálu sjezdu KSČ v 87 pro tisíc lidí (ano on to opravdu říkal!!! ) všechny blány přelepit páskou s kapesníkem, sundat rezonanční blány a do kopáku vyřezat větší díru... a ten šroťák je moc vysoko - povolit :D naštěstí už tohle snad mezi námi není...
Dnes je jiná doba. Nemusí být vše nahlas, protože čím je větší ticho na pódiu, tím má zvukař více fyzikálních možností, aby udělal hezký zvuk ven. Ideální je, aby z každé linky, mikrofonu a tak lezl jen a pouze ten zvuk, který má snímat, bez toho, aby bral sousední zdroje zvuku.
S tím asi souhlasím, set mám celkem poddimenzován.

Vesměs, ale musím říct, že jsem byl vždy spokojen. Mám to ale tak, že cca rok hraju bez odposlechu, metronom jsem nahradil telefonem s aplikací kde mi jede podkres skladeb s metrem do in-ear. Zvukař si pouze nazvučí set + linka triggeru od BD a za pět minut jsem ready.

Spíš mám problém hrát na cizí bicí a opravdu to není z toho důvodu, že by byly podřadné kvality atd. jde mi pouze o rozestavení a kolikrát to je prostě extrém... činely nedrží pozici, TT se stáčejí a nehledě na to, že je vše v jiné výšce :cry:
Tohle je u mě asi nejhorší situace kdy zvukař nechce jiné bicí než erární a to mám set do pěti minut na podiu se vším potřebným.

Krakonosh
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 05 čer 2020 12:14

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od Krakonosh »

Špejle nebyly uvedeny v kontextu, že by se to tak mělo dělat - naopak, použitím špejlí se mění dost charakter zvuku.

Obecně jsem tím chtěl dojít k tomu, že by si každý muzikant měl řešit zvuk v kontextu kapely a prostor, ve kterých hraje. Stejně jako jsou kytaristi a basáci schopni přijít do klubu s aparátem o výkonu v řádu stovek W s tím, že pokud není volume alespoň na 3/4, tak to hraje blbě, tak se často potkávám s bubeníky, kteří přísahají na zvuk šroťáku, vedle kterýho ale v kontextu prostoru nejde prosadit zpěv. Samozřejmě mi tenhle názor kazí zvukař, kterej bicí fláká...

Celkově se často stává, že když je kapela sdružení jedinců, kde si každej hejčká ten svůj nástroj a nedolazuje to dohromady, tak si na pódiu zvuk zabije sama. Pokud je ve zkušebně volume válka, těžko se vyhrává na pódiu...

RadimCep
Řečník Sféry
Příspěvky: 843
Registrován: 29 pro 2007 15:08

Re: Zvukařina je dřina a ...

Příspěvek od RadimCep »

Docela dost se vyplatí vlastnit plexi před bicí. Na menších podiích a klubech k nezaplacení.

Odpovědět

Zpět na „Zvukařina“