Bubeníci vs. zvukaři
Bubeníci vs. zvukaři
Hledal jsem nějaké komplexní téma o této problematice, ale nenašel jsem )
Co vy a mistři zvuku?
Začnu
O dobrém zvukaři člověk ani neví :-D, to je můj
názor a pořád se mi to potvrzuje - přijde, nasází mikrofony,
zahraješ, doladí si to, zeptá se, co do odposlechu
(pokud už mu to neřeknu sám) a je to. No a zvuk je jak vymalovanej.
Pokud je mistr zvuku nemehlo, čekají kapelu různá zákoutí s nástrahami jako
houkající kopák, vazbící odposlechy, nehrající odposlechy, odposlechy hrající moc a podobně.
Moje 4 naprosto šílené zkušenosti.
1. před rokem na Open Air akci - za bicími stěna z odposlechů
- fakt velký pódium, pustil mi do monitorů
celou kapelu kromě bicích - že to ještě nikdy neslyšel,
aby tam někomu pouštěl bicí, pak ho myslím vyvedl z omylu bubeník
Anny K (to nevím úplně jistě, protože o té debatě vím až z doslechu) -
prostě průser nad průser a domluva žádná.
neslyšel jsem ani svůj snare....
2. Zvukař mistr světa v malým klubu v Chrudimi mi
povolil rezonančky na tomech s vysvětlením, že se to tak dělá a
že ty bubny nebudou tak vysoký - pořád tvrdil, že mu to nahoukává a pak,
když jsem se podíval na mix a filtr, tak všechno vypnutý a korekce nula.
3. Málem jsem přišel o uši, kvůli sračkoidnímu In-ear odposlechu a nemehlu za mixem, který nestáhl šavli
pro zpěv - pro mě poučení - nevěř zvukaři ani slovo...
4. Zvukař, který mě neustále vysíral, protože jsem neměl díru na kopáku
- nechtěl jsem ji a kvůli těmhle kecům jsem vzal kopák a přímo před zraky publika,
které rozpravu slyšelo (před koncertem při zvučení) jsem podle popelníku díru vyřízl.
Zvuk se nezměnil, protože kde nic není ani smrt nebere, ale mně se hrálo tisíckrát hůř...
No a spoustu perliček bych asi ještě povzpomínal... :oD
Co vy a mistři zvuku?
Začnu
O dobrém zvukaři člověk ani neví :-D, to je můj
názor a pořád se mi to potvrzuje - přijde, nasází mikrofony,
zahraješ, doladí si to, zeptá se, co do odposlechu
(pokud už mu to neřeknu sám) a je to. No a zvuk je jak vymalovanej.
Pokud je mistr zvuku nemehlo, čekají kapelu různá zákoutí s nástrahami jako
houkající kopák, vazbící odposlechy, nehrající odposlechy, odposlechy hrající moc a podobně.
Moje 4 naprosto šílené zkušenosti.
1. před rokem na Open Air akci - za bicími stěna z odposlechů
- fakt velký pódium, pustil mi do monitorů
celou kapelu kromě bicích - že to ještě nikdy neslyšel,
aby tam někomu pouštěl bicí, pak ho myslím vyvedl z omylu bubeník
Anny K (to nevím úplně jistě, protože o té debatě vím až z doslechu) -
prostě průser nad průser a domluva žádná.
neslyšel jsem ani svůj snare....
2. Zvukař mistr světa v malým klubu v Chrudimi mi
povolil rezonančky na tomech s vysvětlením, že se to tak dělá a
že ty bubny nebudou tak vysoký - pořád tvrdil, že mu to nahoukává a pak,
když jsem se podíval na mix a filtr, tak všechno vypnutý a korekce nula.
3. Málem jsem přišel o uši, kvůli sračkoidnímu In-ear odposlechu a nemehlu za mixem, který nestáhl šavli
pro zpěv - pro mě poučení - nevěř zvukaři ani slovo...
4. Zvukař, který mě neustále vysíral, protože jsem neměl díru na kopáku
- nechtěl jsem ji a kvůli těmhle kecům jsem vzal kopák a přímo před zraky publika,
které rozpravu slyšelo (před koncertem při zvučení) jsem podle popelníku díru vyřízl.
Zvuk se nezměnil, protože kde nic není ani smrt nebere, ale mně se hrálo tisíckrát hůř...
No a spoustu perliček bych asi ještě povzpomínal... :oD
Re: Bubeníci vs. zvukaři
Ad 2 :
Myslíš toho samýho mistra světa, co já, než začal Agoru zvučit pan Moučka? Ten mi taky vždycky "kecal" úplně do všeho, z čehož většina byla, ať ty amátky spálím a koupím si bicí
Ad 4 : Na prvním koncertě s Mapexama jsem taky neměl díru, ale zvukař mi doporučil, že by to bylo lepší, ale vzal jako fakt, že tam prostě není a s tím se snažil pracovat, takže spokojenost. Pak jsem tam tu díru vyřízl, protože mi to tak stejně vyhovuje víc
Myslíš toho samýho mistra světa, co já, než začal Agoru zvučit pan Moučka? Ten mi taky vždycky "kecal" úplně do všeho, z čehož většina byla, ať ty amátky spálím a koupím si bicí
Ad 4 : Na prvním koncertě s Mapexama jsem taky neměl díru, ale zvukař mi doporučil, že by to bylo lepší, ale vzal jako fakt, že tam prostě není a s tím se snažil pracovat, takže spokojenost. Pak jsem tam tu díru vyřízl, protože mi to tak stejně vyhovuje víc
Re: Bubeníci vs. zvukaři
já čekal, že se chytneš - no jasný. A dokonce to bylo na té akci s váme před rokem
- už jsem ty bubny nikdy nenaladil a prodal je Buďovi
Re: Bubeníci vs. zvukaři
To je těžké. Jsou dobří a špatní zvukaři, stejně tak dobří a špatní bubeníci. U zvukařů bohužel platí, že si člověk pamatuje většinou ty horší. Znám to z obou stran... Za mnou kdyby zvukař přišel, ať si něco vyříznu nebo povolím, hnal bych ho. Myslím že to je chyba nás bubeníků - že tomu majstrovi z Chrudimi někdo dříve ustoupil a on si prostě zvykl, že bude po jeho.
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 66
- Registrován: 09 dub 2007 09:26
- Bydliště: Pelhřimov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Bubeníci vs. zvukaři
Ke mně se jednou po zvukovce rozešel zvukař s nožem, řka, že ten snare je dost hlasitej, takže je potřeba mu naříznout hrací blánu, že pak bude hrát líp. Jsem klidný člověk, tak jsem mu tehdy řekl, že jestli mi nařízne snare, tak já jemu řiť, aby to měl pak na WC taky tišší...
Re: Bubeníci vs. zvukaři
Cože? Tak takovejhle trik, jak tlumit bubny, slyším teda poprvýDave Carr píše:Ke mně se jednou po zvukovce rozešel zvukař s nožem, řka, že ten snare je dost hlasitej, takže je potřeba mu naříznout hrací blánu, že pak bude hrát líp. Jsem klidný člověk, tak jsem mu tehdy řekl, že jestli mi nařízne snare, tak já jemu řiť, aby to měl pak na WC taky tišší...
- BóĎA
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 1621
- Registrován: 26 dub 2005 22:20
- Bydliště: Praha/Česká Kamenice (Děčín)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Bubeníci vs. zvukaři
včera v anděl café v plzni luxusní zvouček jak ven tak na pódiu...to samý v okolí děčíne, kde zvučí můj bejvalej spoližák z gymplu...super zvukaři! a takle extremní vzpomínky teda nemám no
- ThunderStorm
- Pokročilý
- Příspěvky: 50
- Registrován: 31 pro 2010 02:34
Re: Bubeníci vs. zvukaři
Věčné téma. Já se už 2 roky pohybuju v produkci a sehnal jsem si pár e-booků o soudn engineeringu. Nejradši bych si gigy zvučil sám, někdy to jde, někdy je zvukař kkt a nenechá mě na to moc šahat, i když ani neví co tam kroutí. Myslím, že je škoda to řešit.
BTW začít mi někdo rozlaďovat bicí, tak mu dám takové dělo, že by spadl ze stage. V potu tváře s ladičkou několik hodin vychytávám sound, aby mi to nějaký nonfactor, co neví s gatama a copresorem totálně rozhasil? Ne né.
Potřeba je ale zdůraznit jedna věc,.. já třeba vím jaké zvuky dělají zvukařům problémy, a když má někdo opravdu naladěné na velký sustain, tak je to nepříjemné, hlavně v menších klubech, kde je velká pravděpodobnost, že ten mixpult nemá moc vychytávek, tam by bylo dobré to trochu poladit, ale rozhodně ne bez dovolení a předchozí konzultace s hráčem.
Podle mě je potřeba, aby každý bubeník prošel nějakou gramotností a věděl, jak ladit do studia, jak ladit do zkušebny a jak ladit na stage(samozřejmě podle velikosti). Obecně čím menší room, tím menší sustain. Nejbohatší sound si může člověk dovolit v takových středně velkých prostorách, ale nikoliv na open airu, jak by si mohl mylně myslet. Tam by to pak znělo moc ambientně, na open airu je potřeba trochu větší definice úderu.
BTW začít mi někdo rozlaďovat bicí, tak mu dám takové dělo, že by spadl ze stage. V potu tváře s ladičkou několik hodin vychytávám sound, aby mi to nějaký nonfactor, co neví s gatama a copresorem totálně rozhasil? Ne né.
Potřeba je ale zdůraznit jedna věc,.. já třeba vím jaké zvuky dělají zvukařům problémy, a když má někdo opravdu naladěné na velký sustain, tak je to nepříjemné, hlavně v menších klubech, kde je velká pravděpodobnost, že ten mixpult nemá moc vychytávek, tam by bylo dobré to trochu poladit, ale rozhodně ne bez dovolení a předchozí konzultace s hráčem.
Podle mě je potřeba, aby každý bubeník prošel nějakou gramotností a věděl, jak ladit do studia, jak ladit do zkušebny a jak ladit na stage(samozřejmě podle velikosti). Obecně čím menší room, tím menší sustain. Nejbohatší sound si může člověk dovolit v takových středně velkých prostorách, ale nikoliv na open airu, jak by si mohl mylně myslet. Tam by to pak znělo moc ambientně, na open airu je potřeba trochu větší definice úderu.
- Grocker
- Pokročilý diskutér Sféry
- Příspěvky: 203
- Registrován: 12 srp 2009 10:44
- Bydliště: Bavorov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Bubeníci vs. zvukaři
Zdar, s G-rockem máme svýho zvukaře co s námi jezdí na většinu akcí s vlastním aparátem. Dávali jsme to dohromady postupně. Spoustu technickýho vybavení jsme museli pořídit kvůli ''neukázněnosti'' některých muzikantů.
-Někomu nestačí 400W do odposlechu (takže eq pro odposlechový linky je nutnost). My je nehulíme a nikdy jsme pro sebe eq na odposlechovejch linkách nepotřebovali. Jenže pak přijede například Zvlášťka, vodposlechy si mermomocí nechá vyhulit na plno a dát do nich všechno, no a když nemáš eq, tak zvukař vypadá jako břídil. Přitom to není moc jeho vina....
-Přijel borec s nejnižší řadou Mapex (ale to je fuk). Deku do půlky kopáku, že tam ani dírou nešel strčit mic. Pak to zvuč, když to vůbec zvuk nevydává .
- no a největší problém jsou bubeníci řezníci, který prostě neuberou a budou hrát pořád Forte Fortissimo i v klubu 10x10 metrů. Takže i když mu to úplně vypneš stejně je nejhlasitější a pak musíš zbytek kapely tak vyhulit (aby byl poměr), že za tebou lidi chodí, jestli ses neposral, že se tam nedá vydržet.
- Kvůli nekvalitním, nebo blbě seřízeným bicím a blánám používáme procesor, hraje to pak líp (když to není, zas lidi chodí za zvukařem, že to nehraje). Ale jak říká pan Wildt z KV2, ''Co nevzniklo, nejde nazvučit''
- Poslední, co mi občas trochu nasere je, když zvučíme víc kapel (pomáhám zvukařovi), scéna je postavená, lidi čekaj a basák prostě musí stát na druhý straně pódia, než všichni ostatní. Takže se to stehuje, kabely atd....
- Nezřídka to některejm muzikantum ani nefunguje. Například D.I. Out na base, nebo hrajou klávesy ze sluchátkovýho výstupu ven (páč to detský Casio ani jinej nemá), mají přelámaný kabely, neumí pracovat s mikrofonem (ček si udělá jako Sinatra a pak řve jako Cavalera), strká při své show mikrofon k odposlechu.....atd
No už to ukončím. Chtěl jsem říct, že když je kapela ukázněná, má v pořádku vybavení, umí ho používat, zachází rozumně s efektama a nechce každej 1KW odposlech, tak jde celý to zvučení úplně v pohodě. V opačným případě, marná snaha. Místo abys řešil zvuk ven, řešíš jen bordel na pódiu.
-Někomu nestačí 400W do odposlechu (takže eq pro odposlechový linky je nutnost). My je nehulíme a nikdy jsme pro sebe eq na odposlechovejch linkách nepotřebovali. Jenže pak přijede například Zvlášťka, vodposlechy si mermomocí nechá vyhulit na plno a dát do nich všechno, no a když nemáš eq, tak zvukař vypadá jako břídil. Přitom to není moc jeho vina....
-Přijel borec s nejnižší řadou Mapex (ale to je fuk). Deku do půlky kopáku, že tam ani dírou nešel strčit mic. Pak to zvuč, když to vůbec zvuk nevydává .
- no a největší problém jsou bubeníci řezníci, který prostě neuberou a budou hrát pořád Forte Fortissimo i v klubu 10x10 metrů. Takže i když mu to úplně vypneš stejně je nejhlasitější a pak musíš zbytek kapely tak vyhulit (aby byl poměr), že za tebou lidi chodí, jestli ses neposral, že se tam nedá vydržet.
- Kvůli nekvalitním, nebo blbě seřízeným bicím a blánám používáme procesor, hraje to pak líp (když to není, zas lidi chodí za zvukařem, že to nehraje). Ale jak říká pan Wildt z KV2, ''Co nevzniklo, nejde nazvučit''
- Poslední, co mi občas trochu nasere je, když zvučíme víc kapel (pomáhám zvukařovi), scéna je postavená, lidi čekaj a basák prostě musí stát na druhý straně pódia, než všichni ostatní. Takže se to stehuje, kabely atd....
- Nezřídka to některejm muzikantum ani nefunguje. Například D.I. Out na base, nebo hrajou klávesy ze sluchátkovýho výstupu ven (páč to detský Casio ani jinej nemá), mají přelámaný kabely, neumí pracovat s mikrofonem (ček si udělá jako Sinatra a pak řve jako Cavalera), strká při své show mikrofon k odposlechu.....atd
No už to ukončím. Chtěl jsem říct, že když je kapela ukázněná, má v pořádku vybavení, umí ho používat, zachází rozumně s efektama a nechce každej 1KW odposlech, tak jde celý to zvučení úplně v pohodě. V opačným případě, marná snaha. Místo abys řešil zvuk ven, řešíš jen bordel na pódiu.
-
- Řečník Sféry
- Příspěvky: 789
- Registrován: 17 bře 2005 18:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Bubeníci vs. zvukaři
- ad eq na monitorech: kdyz to zvukar ma, tak je to o 100% lepsi - cela kapela vzdy potrebuje kopak (vcetne me), ale z toho kopaku vlastne vubec nepotrebuju nizke frekvence, staci ty vyssi, spise pro orientaci...
- ad ff: tam to je taky trochu o poradateli - proc bych zval metalovou kapelu do klubu 10x10 metru (ale uz jsem tak kolikrat hral)? Prece kdyz hraju jakoukoliv hudbu, tak hraju tak, aby bici (a nejen bici) znely adekvatne k danemu stylu. Nejsem schopen zahrat metalovy break v mf tak, aby to melo drive - to ty tomy reaguji uplne jinak, nez v ff. Podobne bych asi nemohl hrat nejaky jemnejsi styl ve ff. Kdyz potrebuju zvuk kytarove hlavy na max. a potrebuju kontrolovat hlasitost zvuku, tak pouziju atenuator, ale na bici atenuatory moc neexistuji.
Jinak asi vyvazit se to uplne neda Kazdy mame jiny zajmy, casto zrejme protichudne - ale vetsinou se to podari nejakym zpusobem skloubit
- ad ff: tam to je taky trochu o poradateli - proc bych zval metalovou kapelu do klubu 10x10 metru (ale uz jsem tak kolikrat hral)? Prece kdyz hraju jakoukoliv hudbu, tak hraju tak, aby bici (a nejen bici) znely adekvatne k danemu stylu. Nejsem schopen zahrat metalovy break v mf tak, aby to melo drive - to ty tomy reaguji uplne jinak, nez v ff. Podobne bych asi nemohl hrat nejaky jemnejsi styl ve ff. Kdyz potrebuju zvuk kytarove hlavy na max. a potrebuju kontrolovat hlasitost zvuku, tak pouziju atenuator, ale na bici atenuatory moc neexistuji.
Jinak asi vyvazit se to uplne neda Kazdy mame jiny zajmy, casto zrejme protichudne - ale vetsinou se to podari nejakym zpusobem skloubit
Re: Bubeníci vs. zvukaři
No vidíš a já jsem byl spoluvlastníkem P.A., respektive druhým zvukařem a zároveń jsem bubnoval:)) Což byla nesmírná výhoda, poněvadž po ,,hrubém,, nazvučení v případě cizí kapely jsem vystřídal ,,unavené,, uši prvního zvukaře a zvuk jsem zjemnil, doladil. A jistě i proto z amátek mi lezl slušný zvuk...Např. jsem používal speciální ,,plovoucí,, uchycení mikrofonů českých AMD v dupácích bez přední rezonančky. Pamatuji doby, kdy do odposlechů šel jenom zpěv, dnes i na okresní kapely musíte mít mix s pěti auxy.
- Grocker
- Pokročilý diskutér Sféry
- Příspěvky: 203
- Registrován: 12 srp 2009 10:44
- Bydliště: Bavorov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Bubeníci vs. zvukaři
To je pravda, proti tomu nic. My hrajem takovej bigbeat a s podobnejma kapelkama. Tam to prostě není nutný řezat až lítaj třísky. Na koncertě venku, když to nevadí to taky seřežu pořádně, ale ve zkušebně hraju lehce. Zrovna tak na malejch akcích. Záleží na co jsi technicky zařízenej. Jestli máš na zpěv např Audixe M5-6, ten moc bordel z pódia nebere. Když tam máš Shure 87 Beta tak ti vezme úplně všechno co se na pódiu šustne. Samozřejmě má lepší zvuk, ale když si pak pěvec poručí odposlech volume up, nastane problém. Taky už jsme zvučili kapelku, kdy jim hrálo 1200W na pódiu z odposlechů. Když jsme hráli/zvučili s profi kapelama, většinou chtěli jen něco málo do odposlechu kvůli orientaci, nástroje jim hráli a byla to paráda. Samosebou jsou i vyjímky a to na obě strany. Chtěl jsem jenom říct, že pokud se kapela naučí používat ty odposlechy střídmě, má rozumný, funkční vybavení, jde jim pak udělat lepší zvuk, je to čitelnější, jde to pořádně zesílit a tak. Samozřejmě s ohledem na prostor. Na velkým pódiu venku je to úplně jedno. V sále pro 100 lidí je to jiný a když to muzikant respektuje, je výsledek lepší. Zvukařina je prostě hra tisíce detailů na kterejch záleží. A spousty z nich jsou u hráče...
- pete77
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 1009
- Registrován: 27 lis 2006 00:06
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Bubeníci vs. zvukaři
já jsem zastánce aby celá kapela měla in-ear u v klubech i na velkejch podiích,žádnej randál z odposlechů,žadný bedny navíc atd,
Sluchátka zároveň utlumí randál z venku a vše si člověk nastaví jak potřebuje..prostě pohoda:)
nedávno jsem měl to štěstí,že zvukař přinesl na ozvučený mých bicích mikráky za 110tis..no prostě bomba,Shure ,Sennheiser atd..teda na zábavy zbytečný,ale ve sluchátkách a na nahrávání nádhernej jinej zvuk,jako kdybych měl jiný bicí..to je pak radost hrát lidi:)
Sluchátka zároveň utlumí randál z venku a vše si člověk nastaví jak potřebuje..prostě pohoda:)
nedávno jsem měl to štěstí,že zvukař přinesl na ozvučený mých bicích mikráky za 110tis..no prostě bomba,Shure ,Sennheiser atd..teda na zábavy zbytečný,ale ve sluchátkách a na nahrávání nádhernej jinej zvuk,jako kdybych měl jiný bicí..to je pak radost hrát lidi:)
-
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 1882
- Registrován: 17 kvě 2005 12:57
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Bubeníci vs. zvukaři
ono je to hlavně o tom poznat, kdy zvukař kokot je a tudíž kdy si stát za svým, a kdy to kokot neni a nechat si poradit. což bohužel přijde až s lety a odehranými koncerty a obyčejně to přijde až ve chvíli, kdy je kapela natolik zajetá, že ve valné většině případů není mezi ní a zvukařem problém. myslím, že v angličtině by se to dalo popsat jako "know your shit".
- shampoo
- Pokročilý diskutér Sféry
- Příspěvky: 316
- Registrován: 27 srp 2005 20:34
- Bydliště: Most - Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Bubeníci vs. zvukaři
mě se třeba stalo .. už je to ale pár let z5 ... zvukař ... přišel postavil si PA .. nandal mikrofony a šel k baru .. řka, že už je připravenej ...a že můžeme rovnou hrát .. klidně bez zvukovky, že to už má všechno nastavený z DOMOVA !!! .. tenkrát nám bylo asi 17 a srali sme na to .. a ještě během koncertu najednou přestak fungovat zpěv a mistr zvuku s cígem přilepenym na pantu hrabal s páječkou v mixu ... tenkrát sme se děsně smáli
jinak sem se zvukařem neměl problém ... vždy po něm chci jedno ... ať kopák basuje, nikoli mlaská !
mám svuj odposlech kde mám klik a klávesy popř. samply podle kterejch je potřeba hrát .. zbytek mě na koncertech nezajímá .. dřív jsem si ještě do svýho odposlechu dával "hlavní" kytaru .. ale teď už,víc jak 2roky hrajeme stejnej repertoár (s obměnama) a znám to jak malou násobilku a klucí jsou naučený hrát prostě podle mě.
ale nedávno se mi vlastně stalo, že sme měli problem se zvukouvkou a tak jsem si nechal do odposlechu dát to co leze ven .. jen bez zpěvu.. a pan zvukař nebyl schopen ten zpěv prostě vypnout .. po třetím songu sem si zapnul klik z telefonu a vysral sem se na něj .. po koncertě jsem mu poblahopřál za skvělou práci, a poradil mu ať si příště vezme manuál
jinak sem se zvukařem neměl problém ... vždy po něm chci jedno ... ať kopák basuje, nikoli mlaská !
mám svuj odposlech kde mám klik a klávesy popř. samply podle kterejch je potřeba hrát .. zbytek mě na koncertech nezajímá .. dřív jsem si ještě do svýho odposlechu dával "hlavní" kytaru .. ale teď už,víc jak 2roky hrajeme stejnej repertoár (s obměnama) a znám to jak malou násobilku a klucí jsou naučený hrát prostě podle mě.
ale nedávno se mi vlastně stalo, že sme měli problem se zvukouvkou a tak jsem si nechal do odposlechu dát to co leze ven .. jen bez zpěvu.. a pan zvukař nebyl schopen ten zpěv prostě vypnout .. po třetím songu sem si zapnul klik z telefonu a vysral sem se na něj .. po koncertě jsem mu poblahopřál za skvělou práci, a poradil mu ať si příště vezme manuál