Jo to je ono, to je to, co jsem chtel slyset. Uz to chapu. Sorry Saso, s zadkem jsem to nejak nemohl pochopit.........Ale jinak diky....Kdyby jste jeste nekdo vedeli co je to pattern.....bub7 píše:Souhlasím z Kajdou, groove je prakticky neobyčejně zahraný obyčejný doprovod. A synkopa je rytmické členění, které je v rozporu s pociťovaným metrickým pořádkem. Rytmický přízvuk se překládá na metricky nepřízvučné místo
Groove, synkopa
Re: Groove, synkopa
-
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 1006
- Registrován: 01 čer 2008 12:23
- Bydliště: Toužim (Karlovarsko)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Groove, synkopa
Kajda to vystihla dobře,protože když slyším někde rytmus,tak si řeknu,hmmm,ten jsem hrál už dávno.Ale jak slyším groove,tak se začnu houpat do rytmu,louskám prstama do protidoby a prostě jsem z toho vedle
-
- Správce
- Příspěvky: 1579
- Registrován: 11 říj 2006 16:18
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Groove, synkopa
Pattern je něco jako smyčka nebo motiv. Je to v podstatě to kolečko které hraješ ve sloce, v refrému pak hreješ jiný pattern.kohy píše: Jo to je ono, to je to, co jsem chtel slyset. Uz to chapu. Sorry Saso, s zadkem jsem to nejak nemohl pochopit.........Ale jinak diky....Kdyby jste jeste nekdo vedeli co je to pattern.....
Re: Groove, synkopa
jasny, diky
-
- Řečník Sféry
- Příspěvky: 845
- Registrován: 07 lis 2006 22:32
- Bydliště: Krnov,Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Groove, synkopa
Groove je něco, co umí jen černoši...
Na to se vyser...štyry sou nejdál...
Na to se vyser...štyry sou nejdál...
Re: Groove, synkopa
Groove dělají drobné časové odchylky, které jsou smysluplně vloženy do doprovodu, aby subjektivě pozměňovaly zvuk a vyznění úderů. Prostě každej megaprofík má svůj osobitý groove, který ho na stejných notách odlišuje od ostatních. Hodně s tím pohnul třeba Lenny White, ten třeba zahrál 4 šestnáctky na virbl, ale byl schopnej je posunout o dvaatřicítku a pak zase spadnout zpátky přesně do tempa...zní to jak jinak než brutálně a skoro nevíš, co se tam vlastně děje..a taky se tím dostáváme k synkopám. Synkopa jako taková je obecný pojem pro skupinu not hranou "mezi" - vezměme šestnácky, zachovejme vzdálenosti, ale celé to posuňme o dvaatřicítku - dostaneme 4 šestnáctkové synkopy...stejně tak to můžeme udělat u jakkoliv dlouhých not. Synkopa je vlastně spíš součástí muzikantské hantýrky než nějaký superučený termín.
Ad k Good times bad times - řek bych že to bude druhá třetí + pátá šestá sextola ten kopák...tedy nic přímo synkopického
Ad k Good times bad times - řek bych že to bude druhá třetí + pátá šestá sextola ten kopák...tedy nic přímo synkopického
- mates
- Správce
- Příspěvky: 2379
- Registrován: 27 kvě 2005 22:54
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Groove, synkopa
Tady mate notovy part od te vasi Good Times Bad Times skupiny Led SeZelím plnej synkop.
Je to krasne hratelny takze neni se ceho bat, technicky narocnejsi sou akorad ty vstupni breaky pokud je ma clovek
opravdu vyzobat uderama a ne to osidit trojitym prirazem apod.
Viz soubor.
Je to krasne hratelny takze neni se ceho bat, technicky narocnejsi sou akorad ty vstupni breaky pokud je ma clovek
opravdu vyzobat uderama a ne to osidit trojitym prirazem apod.
Viz soubor.
- Přílohy
-
- Good_Times_Bad_Times.pdf
- (139.08 KiB) Staženo 332 x
Re: Groove, synkopa
Vážení kolegové!
S velkým pobavením jsem si přečetl tuto diskusi, speciálně část o synkopě. Ačkoliv se jedná o problém, který jste řešili již před drahnými léty, nedá mi to abych nepoopravil některé nepřesnosti.
Definice: synkopa je přesunutí přízvuku (akcentu) z těžké doby na lehkou. Konec definice.
Co je těžká a lehká doba: v taktech se sudým počtem dob (čtyřčtvrťový, dvoučtvrťový, případně 12ti osminovém) je těžká doba vždy na době liché, tedy 1, 3, 5... atd. U tříčtvrťového taktu (waltz, valčík) je těžká doba vždy na první. U taktů složených je těžkou dobou vždy první doba složených částí, případně některé další. Složíme -li např. 7mi čtvrťový takt z jednoho 4 čtvrťového a jednoho 3 čtvrťového, budou těžké doby 1., 3., 5. Uděláme -li to obráceně tedy nejdříve 3 čtvrťový a poté 4 čtvrťový budou těžké doby 1. 4. a 6.
Jak poznáme těžkou dobu: pravda, někteří těžko. Vyrazíte -li však se svými prarodiči na místní hasičský bál, těžká doba je přesně tou dobou na níž váš dědeček učiní první taneční krok, jímž roztočí vaši babičku, v průhledné snaze odčinit něco z hříchů uplynulého období. Jinými slovy, těžkou dobu cítíme. Cítíme ji nejen my, cítí ji i naši západní (němečtí) sousedé, což velmi často předvádějí svým skandovaným potleskem na první dobu, jemuž se my, teoreticky a hudebně vzdělaní rockeři a jazzmani pohrdavě usmíváme.
Těžká doba tedy není ta při níž mydlíme rimshotem náš draze vymazlený snare drum ale ta úplně jiná.
No a aby to bylo úplně jasné, uvedu příklad:
Hrajeme takový obyčejný bigbeat (s prominutím), při němž v rámci jednoho taktu zahrajeme na hi-hat dvakrát
....mo-je-mi-lá ....a ještě jednou to samé.
Těžká doba je na mo a mi. Přesuneme li přízvuk na lehkou dobu, vznikne synkopa, která může mít následující podobu:
.....ta-kráááá-va..... či .....ta-pííííííííííí-ča, přičemž prostřední slabika (nota) má dvojnásobnou hodnotu, tedy délku.
Jsem si jist, že přízvuk na kráááá či na pííííííííí... je nyní dostatečně zřetelný a termín synkopa srozumitelný. Nebudu psát o prodloužené synkopě, snad pouze kdyby byl dodatečný dotaz.
Interpretačně je synkopa ještě o trošičku záludnější. Napíšeme - li ji do, já nevím, třeba Sibelia, nebo jiného software, který lze poté přehrát jako midi, zahraje ji počítač přesně dle naprogramovaných hodnot, podobně jako např. student hoboje na konzervatoři a vznikne synkopa tzv. sokolská, jinými slovy tvrdá a tupá jak městský policista. Zahraje -li synkopu člověk cítící jazz, je lehoučká jako motýlí křídlo, on ji nevysloví, on ji pouze frivolně vydechne.
Děkuji, že jste dočetli až do těchto míst. Na uvedené příklady si dovoluji nárokovat copyright. Pokud by je však chtěli užít zde přítomní nástrojoví pedagogové k osvětě, bude, byť individuálně, udělen bezplatný souhlas.
S velkým pobavením jsem si přečetl tuto diskusi, speciálně část o synkopě. Ačkoliv se jedná o problém, který jste řešili již před drahnými léty, nedá mi to abych nepoopravil některé nepřesnosti.
Definice: synkopa je přesunutí přízvuku (akcentu) z těžké doby na lehkou. Konec definice.
Co je těžká a lehká doba: v taktech se sudým počtem dob (čtyřčtvrťový, dvoučtvrťový, případně 12ti osminovém) je těžká doba vždy na době liché, tedy 1, 3, 5... atd. U tříčtvrťového taktu (waltz, valčík) je těžká doba vždy na první. U taktů složených je těžkou dobou vždy první doba složených částí, případně některé další. Složíme -li např. 7mi čtvrťový takt z jednoho 4 čtvrťového a jednoho 3 čtvrťového, budou těžké doby 1., 3., 5. Uděláme -li to obráceně tedy nejdříve 3 čtvrťový a poté 4 čtvrťový budou těžké doby 1. 4. a 6.
Jak poznáme těžkou dobu: pravda, někteří těžko. Vyrazíte -li však se svými prarodiči na místní hasičský bál, těžká doba je přesně tou dobou na níž váš dědeček učiní první taneční krok, jímž roztočí vaši babičku, v průhledné snaze odčinit něco z hříchů uplynulého období. Jinými slovy, těžkou dobu cítíme. Cítíme ji nejen my, cítí ji i naši západní (němečtí) sousedé, což velmi často předvádějí svým skandovaným potleskem na první dobu, jemuž se my, teoreticky a hudebně vzdělaní rockeři a jazzmani pohrdavě usmíváme.
Těžká doba tedy není ta při níž mydlíme rimshotem náš draze vymazlený snare drum ale ta úplně jiná.
No a aby to bylo úplně jasné, uvedu příklad:
Hrajeme takový obyčejný bigbeat (s prominutím), při němž v rámci jednoho taktu zahrajeme na hi-hat dvakrát
....mo-je-mi-lá ....a ještě jednou to samé.
Těžká doba je na mo a mi. Přesuneme li přízvuk na lehkou dobu, vznikne synkopa, která může mít následující podobu:
.....ta-kráááá-va..... či .....ta-pííííííííííí-ča, přičemž prostřední slabika (nota) má dvojnásobnou hodnotu, tedy délku.
Jsem si jist, že přízvuk na kráááá či na pííííííííí... je nyní dostatečně zřetelný a termín synkopa srozumitelný. Nebudu psát o prodloužené synkopě, snad pouze kdyby byl dodatečný dotaz.
Interpretačně je synkopa ještě o trošičku záludnější. Napíšeme - li ji do, já nevím, třeba Sibelia, nebo jiného software, který lze poté přehrát jako midi, zahraje ji počítač přesně dle naprogramovaných hodnot, podobně jako např. student hoboje na konzervatoři a vznikne synkopa tzv. sokolská, jinými slovy tvrdá a tupá jak městský policista. Zahraje -li synkopu člověk cítící jazz, je lehoučká jako motýlí křídlo, on ji nevysloví, on ji pouze frivolně vydechne.
Děkuji, že jste dočetli až do těchto míst. Na uvedené příklady si dovoluji nárokovat copyright. Pokud by je však chtěli užít zde přítomní nástrojoví pedagogové k osvětě, bude, byť individuálně, udělen bezplatný souhlas.
Re: Groove, synkopa
Omlouvám se, v noci jsem byl poněkud rozverný.
Ty 2x tři slabiky ilustrující synkopu mohou nahradit i jiné, např......ta-díííííív-ka......ten-výýýýý-kon, podobných lze jistě nalézt milion.
Ty 2x tři slabiky ilustrující synkopu mohou nahradit i jiné, např......ta-díííííív-ka......ten-výýýýý-kon, podobných lze jistě nalézt milion.
Re: Groove, synkopa
Cha cha.. mě zas učitel ze začátku říkal, že jako pár groovů udělám, ale že jinak nic moc neumím...to píšu jen tak pro zasmání...groove je spíš taková stále se opakující fráze...něco jako známí groovy od Jamese Browna. A synkopy, bez těch to snad ani nejde ...pro laiky a začátečníky ...jeden ůder silně, druhý slabě a zvýrazňování..asi jako ghoust noty. Na synkopy je skvělí jazz....učily mě to, že je to jako pravidelná chůze s občasným zakopnutím a pak zase navrácením do rytmu. Hodně mi to pomohlo.