EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
tak se zde chci podělit o pár rad a zkušeností, které jsem nabyl při exhumaci mých Rogers Hollyday z 60tých let.
Předem bych moc chtěl poděkovat sympatickému chlapíkovi jménem ERIK HANUŠ, bez kterýho bych na ty skryté problémy přicházel ještě teď a pravděpodobně bych s těma korpusama zatopil v kamnech - ještě jednou ERIKU dík!!!
Co se týče problematiky starých bubnů je toho napsáno hodně, lze na netu najít téměř vše, ale opravdu jen téměř, protože každý buben bývá většinou hodně unikátní, jelikož ho vyráběli v ruce s dostupným nářadím, které před 40-50ti lety bylo snad jen klacek, šutr a rybí kostičky - možná používali i kolo, ale to spíš ne, soudě podle kulatosti korpusů, který v tý době tvořili.
lámal jsem si hlavu nad tím, proč ty bubny hrajou jen dost vysoko naladěný (mimo kopák ten uměl krásně spodky i před tím). Inu navštívil jsem erika s tím, zda je možný se na ty škopky kouknout a zda by neporadil co s tím. Před tím následovalo kompletní odstrojení HW, všech šroubů atd atd ...cca 5 hodin práce (šrouby zarezlý atd...), pak následovalo leštění fólie (nevyplatí se to, proto to nedělejte) jednak kvůli místnímu zahřátí (ohřeje se to=zmatovatí, to je lepší varianta horší je že se zkroutí a druhak, starý fólie jsou dělaný jinak než ty dnešní - gold sparkle, je ze dvou kusů celulozovýho pásu, přičemž zlatej "glitter" - třpytky- je mezi nima v praxi to znamená asi tolik, že když to chcete brousit třebas dvoutisícovkou mokrým smirkem, tak se za chvíli můžete prodřít až na glitter (to mi zabralo asi 8hodin).
Návštěva u hanus and hert byla docela krušná - korpusy jsou relativně rovný, ale hrany dost zmaštěný - prostě tehdy si s tím hlavu nikdo nelámal, fuky mezi jednotlivejma napojeníma dýhy o velikosti 2mm no problem, když se udělal trochu větší zpevňující prstenec nevadí, holt se to nedolepí do konce a tak to prostě vypadá jak prasklej korpus - upozorňuju že vnějš hrany na všech bubnech se dodělávaly ručně!!! (ani já kdybych to dělal rukama bych to takhle nezprasil)
takže řešení frézovat nový hrany aby bubny neprděli - protože když blána nesedí na hraně - buben prdí a nejde naladit obzvlášť u tomů, kde je ladění dost nízký - kopák je jiná kapitola, tam jde hlavně o velkou prdu a virbl se šponuje dost vysoko, prostě hlavná problém tomy.
jenže chyba lávky - největší problém byl velikost korpusů a to tak, že buben kterej má mít 13" nemá mít přesně 13" ale 12,6-8 nebo tak něco, proč? protože blána pak nesedí na hraně - tzn. buben nejde naladit jinak než že se šponuje vysoko.
Předem bych moc chtěl poděkovat sympatickému chlapíkovi jménem ERIK HANUŠ, bez kterýho bych na ty skryté problémy přicházel ještě teď a pravděpodobně bych s těma korpusama zatopil v kamnech - ještě jednou ERIKU dík!!!
Co se týče problematiky starých bubnů je toho napsáno hodně, lze na netu najít téměř vše, ale opravdu jen téměř, protože každý buben bývá většinou hodně unikátní, jelikož ho vyráběli v ruce s dostupným nářadím, které před 40-50ti lety bylo snad jen klacek, šutr a rybí kostičky - možná používali i kolo, ale to spíš ne, soudě podle kulatosti korpusů, který v tý době tvořili.
lámal jsem si hlavu nad tím, proč ty bubny hrajou jen dost vysoko naladěný (mimo kopák ten uměl krásně spodky i před tím). Inu navštívil jsem erika s tím, zda je možný se na ty škopky kouknout a zda by neporadil co s tím. Před tím následovalo kompletní odstrojení HW, všech šroubů atd atd ...cca 5 hodin práce (šrouby zarezlý atd...), pak následovalo leštění fólie (nevyplatí se to, proto to nedělejte) jednak kvůli místnímu zahřátí (ohřeje se to=zmatovatí, to je lepší varianta horší je že se zkroutí a druhak, starý fólie jsou dělaný jinak než ty dnešní - gold sparkle, je ze dvou kusů celulozovýho pásu, přičemž zlatej "glitter" - třpytky- je mezi nima v praxi to znamená asi tolik, že když to chcete brousit třebas dvoutisícovkou mokrým smirkem, tak se za chvíli můžete prodřít až na glitter (to mi zabralo asi 8hodin).
Návštěva u hanus and hert byla docela krušná - korpusy jsou relativně rovný, ale hrany dost zmaštěný - prostě tehdy si s tím hlavu nikdo nelámal, fuky mezi jednotlivejma napojeníma dýhy o velikosti 2mm no problem, když se udělal trochu větší zpevňující prstenec nevadí, holt se to nedolepí do konce a tak to prostě vypadá jak prasklej korpus - upozorňuju že vnějš hrany na všech bubnech se dodělávaly ručně!!! (ani já kdybych to dělal rukama bych to takhle nezprasil)
takže řešení frézovat nový hrany aby bubny neprděli - protože když blána nesedí na hraně - buben prdí a nejde naladit obzvlášť u tomů, kde je ladění dost nízký - kopák je jiná kapitola, tam jde hlavně o velkou prdu a virbl se šponuje dost vysoko, prostě hlavná problém tomy.
jenže chyba lávky - největší problém byl velikost korpusů a to tak, že buben kterej má mít 13" nemá mít přesně 13" ale 12,6-8 nebo tak něco, proč? protože blána pak nesedí na hraně - tzn. buben nejde naladit jinak než že se šponuje vysoko.
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
na tohle přišel erik a mě to začalo docvakávat, proč se starý bubny laděj většinou dost vysoko? no protože tehdy se dělali ty bubny větší a blány, který se na to kupovali (ještě mám origo z 60tejch let blány evans to je panečku žrádlo - nějak nechápu jak z toho mohli dostat zvuk) měli jinou konstrukci, resp. jsou jiný, plastovej kruh, kterej drží mylarovou fólii je tam jen proto aby ji udržel a fólie je na tom skoro volně, tzn. pomačkaná a rovná se až šponováním na korpusu- jenže dobrej buben, musí hrát i povolenej a jelikož dneska se blány dělaj předformovaný a v rozměru kterej na buben nasedne tak že blána dosedá v ohybu- předformovaným - na hranu je prostě průserový, páč pak to nízko nenaladíš, protože ti tam sedět nebude.
Takže řešení bylo frézovat pod 45 stupněma zvenku a pak zevnitř - dokud se hrana neposune blíž středu korpusu.
Takže sem je sfrézoval. ještě jsem odřezal fólii která zvětšovala svým objemem buben ještě o dobrý dva mm (odřezal jsem jen ten kus co byl pod obručí blány, takže bubny maj samozřejmě svůj zlatej glitter furt.
Pak už jen čištění HW - na leštícím kotouči s italskou leštící pastou, pak železnej kartáč a kartáčovat zrezlý šrouby (kartáčovat proto, že tyto bubny jsou made in -USA takže tam není metrický stoupání, takže: ztratíš šroub = jseš v prdeli!!) Pak zbroušení původního lesklýho laku na ráfkách velkýho bubnu a nátěr novou barvou matnou černí a znovu nalepení toho zlatýho pásku.
No a výsledek je moc dobrej, bubny hrajou i nízko a to se u starejch souprav moc nevidí, 13 tom mě trochu zlobí protože mi tam někde drnčí mušle, ale zvuk celý soupravy je krásně vyváženej a naprosto univerzální. TeĎ jsou ty bubny v lepším stavu než vyjeli z fabriky.
ještě ke kopáku, no někdo tu schání kopák 22x18 a ne míň, nějak sem to nepochopil, ale tenhle rogers je sice 14" ale hravě sfoukne kdejakej kopák s hloubkou 18-20".
Nebojte se starejch bubnů chce to jen odvahu a chuť obětovat pár dní práce - výsledek Vás opravdu potěší - už se těším až pořídím nějaký starý zrasený ludvíky....
Takže řešení bylo frézovat pod 45 stupněma zvenku a pak zevnitř - dokud se hrana neposune blíž středu korpusu.
Takže sem je sfrézoval. ještě jsem odřezal fólii která zvětšovala svým objemem buben ještě o dobrý dva mm (odřezal jsem jen ten kus co byl pod obručí blány, takže bubny maj samozřejmě svůj zlatej glitter furt.
Pak už jen čištění HW - na leštícím kotouči s italskou leštící pastou, pak železnej kartáč a kartáčovat zrezlý šrouby (kartáčovat proto, že tyto bubny jsou made in -USA takže tam není metrický stoupání, takže: ztratíš šroub = jseš v prdeli!!) Pak zbroušení původního lesklýho laku na ráfkách velkýho bubnu a nátěr novou barvou matnou černí a znovu nalepení toho zlatýho pásku.
No a výsledek je moc dobrej, bubny hrajou i nízko a to se u starejch souprav moc nevidí, 13 tom mě trochu zlobí protože mi tam někde drnčí mušle, ale zvuk celý soupravy je krásně vyváženej a naprosto univerzální. TeĎ jsou ty bubny v lepším stavu než vyjeli z fabriky.
ještě ke kopáku, no někdo tu schání kopák 22x18 a ne míň, nějak sem to nepochopil, ale tenhle rogers je sice 14" ale hravě sfoukne kdejakej kopák s hloubkou 18-20".
Nebojte se starejch bubnů chce to jen odvahu a chuť obětovat pár dní práce - výsledek Vás opravdu potěší - už se těším až pořídím nějaký starý zrasený ludvíky....
-
- Správce
- Příspěvky: 1579
- Registrován: 11 říj 2006 16:18
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
ty jo, hoď pár fotek, tohle je fakt zajímavý čtení.
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
Je tu druhá věc, jsou Vintage bubny a "vintage bubny"
Vintage by mělo znamenat, že se 100% zachová původní vzhled, včetně mechaniky (byť nově vyrobené, nebo koupené, ale musí ta mehcanika odpovídat přesně tomu jak vypadala původní), fólie (i třeba dojebané)a prostě ten násttroj se pouze spraví, tak aby to byl furt ten starej nástroj, ale uveden do funkčního stavu.
Pak někdo dělá "Vintage bubny", že se nechá jen korpus a namrdají se tam ISS nebo jiný uchycení, kloubový držáky a tak a vydává se to za úžasně Vintage bubny, ale to už nemá s Vintage nic společnýho, to je prostě poskládanej nástroj z nějakých korpusů...
Sašenko jsem na ty tvý krasavce zvědavej ;)
Vintage by mělo znamenat, že se 100% zachová původní vzhled, včetně mechaniky (byť nově vyrobené, nebo koupené, ale musí ta mehcanika odpovídat přesně tomu jak vypadala původní), fólie (i třeba dojebané)a prostě ten násttroj se pouze spraví, tak aby to byl furt ten starej nástroj, ale uveden do funkčního stavu.
Pak někdo dělá "Vintage bubny", že se nechá jen korpus a namrdají se tam ISS nebo jiný uchycení, kloubový držáky a tak a vydává se to za úžasně Vintage bubny, ale to už nemá s Vintage nic společnýho, to je prostě poskládanej nástroj z nějakých korpusů...
Sašenko jsem na ty tvý krasavce zvědavej ;)
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
eeee, jsem trotl dneska sem na ně byl cvičit a měl sem i foťák ale nevyfotil, zvuk je opravdu hodně povedenej....
jinak souhlasím s morfem, nechal jsem fólii byť nepříliš dobrou a mechaniku taky, nechal jsem i originál šroubky i podložky ač jsem každej jednotlivej šroubek musel vzít do ruky a zkartáčovat rez a že těch šroubků bylo!!!
jediný co mám teď jinak je, že 13" tom mám na samotném stojanu pro snare a nemám pověšenej na kopáku, víc se mi to tak líbí a i líp se mi na něj takhle hraje, ale možná takhle trochu ztrácí na rezonanci.
jinak souhlasím s morfem, nechal jsem fólii byť nepříliš dobrou a mechaniku taky, nechal jsem i originál šroubky i podložky ač jsem každej jednotlivej šroubek musel vzít do ruky a zkartáčovat rez a že těch šroubků bylo!!!
jediný co mám teď jinak je, že 13" tom mám na samotném stojanu pro snare a nemám pověšenej na kopáku, víc se mi to tak líbí a i líp se mi na něj takhle hraje, ale možná takhle trochu ztrácí na rezonanci.
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
abych pravdu řekl měl jsem nutkání sundat fólii, obrousit protože dřevo pod fólií je krásný a nechat nastříkat zlatou metalízou, ale pak sem to probral i s erikem a nakonec jsem zjistil, že takhle ty bubny dělaj větší radost.
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
ještě byhc napsal k těm vintage bubnům a vintage bubnům, že tý práce je s tou exhumací docela dost, dřív než za cca tejden ty bubny udělat pořádně nejdou, takže se vyplatí investovat tu námahu a práci opravdu jen do bubnů, kde člověk opravdu cejtí potenciál, rozhodně bych se vyvaroval amátkám veškerýho typu některým starým sonorům a pearlům a některým ludwigům, nevěřím, že ta změna by byla markantní u bubnů s novou technologií výroby tzn. všechno co je vyrobený po roce 85 - tam se vyplatí udělat maximálně ty hrany a naopak bych se opravdu strašně bál šáhnout na opravdu starý gretsche, leedy atd, protože tam má člověk už přílišnej respekt....
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
fotky_bohužel moje zdrcadlovka mi řekla pápá.
.... takže foceno tak nějak no...
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
ty hrany vypadaji dost dobře. krásný bubny.
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
díky, na fotce vypadaj ty bubny docela hnusně, ve skutečnosti jsou mnohem mnohem hezčí a hlavně po včerejší zkoušce celá kapela zkonstatovala, že je to opravdu hodně velký maso - zvlášť kopák a kotel je nevídanej.
Zvuk je s mohutným atakem hodně kulatej a hooooodně basovej a to já rád. Když jsem včera bouchnul do kotle nemohl jsem přestat hrát "swing swing swing"
chtělo by to udělat nějaký srovnání s nějakejma souprvama, kdo tu má starý ludwíky nebo gretsche?
Zvuk je s mohutným atakem hodně kulatej a hooooodně basovej a to já rád. Když jsem včera bouchnul do kotle nemohl jsem přestat hrát "swing swing swing"
chtělo by to udělat nějaký srovnání s nějakejma souprvama, kdo tu má starý ludwíky nebo gretsche?
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
jo a ještě jsem napsal dovnitř bubnů, kdy jsem s nima a co prováděl, tzn hrana posunutá dovnitř, vše pod 45ti stupněma a hrany-dřevo ošetřeno lemon voskem - používá se při restaurování a na hmatníky kytar - doporučil mi Aubrey Fulton - bejvalej šéfkonstruktér bubnů peavey řady radial.
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
jo včera jsem u nich měl ludwu acrolita a musel jsem ho sundat protože neměl dostatečný volume, tak mě napadá, že asi budu muset vyměnit originální rezonančku a promlácenou hrací aquarianu a nejspíš už i struník - struník a rezonančka jsou ještě původní, bubínek prostě neměl na to aby tu soupravu uhrál, musel jsem ho suplovat tim mapexem, kterej zase s jinou soupravou dost vyčnívá.
-
- Diskutér Sféry
- Příspěvky: 197
- Registrován: 01 čer 2006 19:47
- Bydliště: na Ostrove
- Kontaktovat uživatele:
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
Zjova, to je masakroidni prace
saso, prosim te, jak je nutne mit vybavenou doma dilnicku, aby si clovek takto mohl hrat s hranama?
Cistit ty srouby musela byt pakarna, ale urcite lepsi, nez stare dubove parkety od asfaltu
saso, prosim te, jak je nutne mit vybavenou doma dilnicku, aby si clovek takto mohl hrat s hranama?
Cistit ty srouby musela byt pakarna, ale urcite lepsi, nez stare dubove parkety od asfaltu
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
no je potřeba COčko, protože si musíš udělat rakovej "vorrichtung" na frézu totiž udělat dlouhý rameno abys mohl vyfrézovat ty hrany, pak kvalitní frézku (nůž) na tom nešetřit, nechceš aby se ti hrany vylupovali nebo abys to měl pak hrbatý - ta frézka musí mít samozřejmě ložisko (funguje jako doraz abys neseříz tu hranu durch:-)), no a pak horní frézu, u tý je důležitý aby měla regulovatelný otáčky (když budeš ubírat moc, je dobrý to brát trochu nižšíma otáčkama - jinak by to dřevo mohlo zčernat nebo tak něco - a musí mít precizní nastavování vejšky - ubíráš na hranách opravdu jen minimálně (míň než mm) a raději víckrát než to vzít jednou a celý to zkur***. pak potřebuješ opravdu kvalitní brusnej papír, na odstranění zbylýho lepidla, případně na sražení moc ostrý hrany hrany (já se snažil tak aby hrana nebyla menší než ca 0,5 mm a větší než 0,7-8mm) a pokud možno kulatá - na to je ideální taková ta gumová "nácucka" podobnou maj vrtačky, s tím, že tohle je do ruky a nacucne to ten brusnej papír (já měl od bráchy nějakej švýcarskej drahej, modrej myslím 800 a jedno kolečko mi vydrželo na celý bubny a brousilo krásně). Pak sem měl k dispozici nějaký závitníky (na stržený šrouby - naštěstí nebylo potřeba, protože sem neměl stejně s americkým stoupáním, čili b mi byly naprd), ten hadrovej kotouč ze 100% bavlny na stolním elektromotoru a italský leštící pasty-voskový kostky na nerez na hw.
Všechno je relativní a není podmínkou k tomu abys dosáhl svého, ale to nejdůležitější je s tím umět pracovat, pokud člověk neumí pracovat se dřevem a není zručnej, nebo neumí s frézou, je hodně velká pravděpodobnost, že to někde podělá, takže nejdůležitější jsou ruce.
Jo samozřejmě jsem měl k dispozici velkou protahovačku, ale to jen z důvodu toho abych kontroloval rovnost hran, protože ta jako jediná má 100% rovnej povrch, sklo nebo jiný desky nejsou rovný a tudíž nemaj vypovídací hodnotu.
když to shrnu není to moc náročný, jen je to náročný na vytrvalost, preciznost, čas a zručnost .
Všechno je relativní a není podmínkou k tomu abys dosáhl svého, ale to nejdůležitější je s tím umět pracovat, pokud člověk neumí pracovat se dřevem a není zručnej, nebo neumí s frézou, je hodně velká pravděpodobnost, že to někde podělá, takže nejdůležitější jsou ruce.
Jo samozřejmě jsem měl k dispozici velkou protahovačku, ale to jen z důvodu toho abych kontroloval rovnost hran, protože ta jako jediná má 100% rovnej povrch, sklo nebo jiný desky nejsou rovný a tudíž nemaj vypovídací hodnotu.
když to shrnu není to moc náročný, jen je to náročný na vytrvalost, preciznost, čas a zručnost .
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
ještě ke kotli, tam je na fotkách vidět, že není sfrézováno uplně všechna barva, tudíž není sfrézováno vše, celej problém je v tom, že korpus resp frézování původní bylo lajdácký hlavně kvůli tomu, že prstenec, kterej se na bubny dolepuje dodatečně, byl velkej, tudíž vypadal, jako kdyby se odloupnul od samotnýho korpusu, takže se musel nejdřív vyrovnat ten prstenec, aby fréza jela přesně, protože frézu resp. to ložisko na ní, vede právě ten prstenec, pak vyplnit tu mezeru mezi prstencem a korpusem, pak se mohlo frézovat, ale jelikož kotel byl z celý soupravy největší, ubíral jsem hlavně z vnější hrany, takže vnitřek jsou jen srovnaný nerovnosti z fabriky - celej fígl v tom aby tahle sourpava hrála byl v tom, že hrany se z vnějšku museli posunout dovnitř aspoň o 2mm¨- resp. zmenšit všemi dostupnými prostředky velikost toho škopku, protože dnešní blány jsou o velkej kus menší než ty co se dělali před 40ti lety, tudiš neseděj na hraně a v tom je zakopanej jadrnej pudl.
-
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 2301
- Registrován: 22 srp 2003 13:46
- Bydliště: Brno, Moravská Třebová
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
sašo dělals ty hrany u sebe nebos to zavez do H&H
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
no původně jsem s tím byl u H+H, ale erik to nedělá moc rád, ale po hodině překecávání souhlasil, ale nakonec sem se do toho pustil sám a erikovi jsem přinesl ukázat jak sem to udělal a poradil se jestli jsem to definitivně pohřbil nebo jestli je to O.K. - řekl že je to O.K. a že by to mohlo hrát a HRAJE TO.
- mates
- Správce
- Příspěvky: 2379
- Registrován: 27 kvě 2005 22:54
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
To lozisko na freze jsem videl dneska v TV na Discovery. Zrovna jsem nad tim premyslel ze je to dobra vec na doraz kdyz tam, srazeli hrany v jednom dokumentu "Jak se to dela".
Ve firme Sonor to meli 100pro bez loziska. Asi to tam maji hold skopcaci v ruce
Ve firme Sonor to meli 100pro bez loziska. Asi to tam maji hold skopcaci v ruce
- Kajda
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 1224
- Registrován: 22 črc 2007 11:15
- Bydliště: Kolín
- Kontaktovat uživatele:
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
Nechtěl by jsi k nim snare Rogers Dynasonic ?
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
kajdo omg, mjo to bych rád
- Kajda
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 1224
- Registrován: 22 črc 2007 11:15
- Bydliště: Kolín
- Kontaktovat uživatele:
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
Zatím nechci nic slibovat, ptala jsem se spíš informativně. Mohla bych Ti poslat fotky ( během příštího týdne bych to mohla nafotit ).
- BóĎA
- Tuplovaný řečník Sféry
- Příspěvky: 1621
- Registrován: 26 dub 2005 22:20
- Bydliště: Praha/Česká Kamenice (Děčín)
- Kontaktovat uživatele:
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
na tohle se oldskoolovej swing musí hrát uplně sám krásný sašo !
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
kajdo jo jo jo
-
- Řečník Sféry
- Příspěvky: 998
- Registrován: 20 dub 2006 21:52
- Bydliště: Vlašim
- Kontaktovat uživatele:
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
Krasna prace!
Ale popis "vyroby" hran je tady popsan uz nekolikrate.
A urcite k nemu nepotrebujes COcko, ani litinovou desku ze srovnavacky.
Jedine co je treba je rucni frezka s patricnou stopkovou frezou (nej. 45 stupnu) a DTD (jeste lepe LTD - laminovana drevotriska), kterou pouzijes jako stul, do ktereho rucni frezku upnes a udelas z ni spodni. Samozrejme jde pouzit i klasicka spodni frezka (jako v SONORu, kde se pouziva kruzec (freza), samozrejme take s loziskem! bez nej to nejde).
Tolerance v plose u DTD je kolem 0,1 mm, takze s rovnosti opravdu neni problem.
"vyroba" hran, potazmo jejich prefrezovani neni opravdu nic tezkeho jak na vybaveni, tak na zrucnost.
Problem nastava v pripade nerovnosti plaste (at uz vne nebo vevnitr) korpusu - jak popisuje sasa. Lozisko nema potrebne rovny povrch a vse co okopiruje se projevy na hrane..
Jeste bych dodal, ze je dobre frezovat "sousledne", tzn. ve smeru otaceni frezy - kvalitnejsi povrch, bez onech znamych vlnek.
AZ budu pryc ze skolniho blazince diplomky a statnic, snad se do podobne exhumace (uz ne jen Amati:o) taky pustim.
Ale popis "vyroby" hran je tady popsan uz nekolikrate.
A urcite k nemu nepotrebujes COcko, ani litinovou desku ze srovnavacky.
Jedine co je treba je rucni frezka s patricnou stopkovou frezou (nej. 45 stupnu) a DTD (jeste lepe LTD - laminovana drevotriska), kterou pouzijes jako stul, do ktereho rucni frezku upnes a udelas z ni spodni. Samozrejme jde pouzit i klasicka spodni frezka (jako v SONORu, kde se pouziva kruzec (freza), samozrejme take s loziskem! bez nej to nejde).
Tolerance v plose u DTD je kolem 0,1 mm, takze s rovnosti opravdu neni problem.
"vyroba" hran, potazmo jejich prefrezovani neni opravdu nic tezkeho jak na vybaveni, tak na zrucnost.
Problem nastava v pripade nerovnosti plaste (at uz vne nebo vevnitr) korpusu - jak popisuje sasa. Lozisko nema potrebne rovny povrch a vse co okopiruje se projevy na hrane..
Jeste bych dodal, ze je dobre frezovat "sousledne", tzn. ve smeru otaceni frezy - kvalitnejsi povrch, bez onech znamych vlnek.
AZ budu pryc ze skolniho blazince diplomky a statnic, snad se do podobne exhumace (uz ne jen Amati:o) taky pustim.
Re: EXHUMACE VINTAGE BUBNŮ
jo kuldo nepotřebuješ k tomu COčko, pokud máš spodní frézu, já měl jen horní a nechtěl sem nad ní dělat rovnej stůl už proto, že se spodní frézou bys nastavoval hůř množství ubíranýho materiálu(pokud nemáš profi frézu, kde je to kolečko na jemný nastavování), proto jsem to dělal frézou horní, protože nůž jsem nastavoval po hodně malejch kouskách a COčko jsem potřeboval kvůli navaření rámu na horní frézu. A protahovačku právě kvůli přesnosti stolu a následný kontrole rovnosti hran.
Jestli je tu psáno něco o výrobě hran, tak jsem se toho neřídil
no 45stupňový hrany jsou relativní - jestli je to dobře nebo není, gretsch odjaktěživa na svejch nejdražších soupravách dělá hrany 30ti stupňový a firma Repercussion dělá hrany kulatý, pak je tu posuv hrany dovnitř korpusu a posuv hrany ven z korpusu, to všechno ovliv%nuje zvuk - dovnitř s45ti stupňema = menší atak, delší sustain, s 45ti stupněma ven= atak, kratší sustain - když se mění úhel samozřejmě se mění i zvuk... kdysi dávno jsem tu dával nějaký grafy co se měřili ve studiu a právě tam byl spektrální graf, kterej to ukazoval, je to věda, já se jen snažil to dělat tak aby mi nasedali blány ne v prolisu, ale na "rovný ploše" blány.
jo jo
Jestli je tu psáno něco o výrobě hran, tak jsem se toho neřídil
no 45stupňový hrany jsou relativní - jestli je to dobře nebo není, gretsch odjaktěživa na svejch nejdražších soupravách dělá hrany 30ti stupňový a firma Repercussion dělá hrany kulatý, pak je tu posuv hrany dovnitř korpusu a posuv hrany ven z korpusu, to všechno ovliv%nuje zvuk - dovnitř s45ti stupňema = menší atak, delší sustain, s 45ti stupněma ven= atak, kratší sustain - když se mění úhel samozřejmě se mění i zvuk... kdysi dávno jsem tu dával nějaký grafy co se měřili ve studiu a právě tam byl spektrální graf, kterej to ukazoval, je to věda, já se jen snažil to dělat tak aby mi nasedali blány ne v prolisu, ale na "rovný ploše" blány.
jo jo