Poprvé do studia ? Několik tipu a rad

Jak to vidí profesionální bubeníci, kteří mají již velké zkušenosti s hrou na bicí a vším, okolo bubnování, a chtěli by předat své poznatky ostatním.
Polymorph
Tuplovaný řečník Sféry
Příspěvky: 2588
Registrován: 22 bře 2004 23:25
Bydliště: Brno

Příspěvek od Polymorph »

Jo jo, přišel za tebou, pohladil tě po mastných vlasech a řekl, zahrál jsi to pěně Matýsku :D :D :D :D

Bobroněnko
Tuplovaný řečník Sféry
Příspěvky: 1882
Registrován: 17 kvě 2005 12:57
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bobroněnko »

DÍKY, BUDIŽ EMIL VELEBEN 8) za dva týdny mě to čeká .

drmr
Řečník Sféry
Příspěvky: 977
Registrován: 23 říj 2006 21:13
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od drmr »

Polymorph píše:Jo jo, přišel za tebou, pohladil tě po mastných vlasech a řekl, zahrál jsi to pěně Matýsku :D :D :D :D
aauuajs!! :D ..to je zlý.. :mrgreen:

2Bobro.. Držím palec! :)

Uživatelský avatar
mates
Správce
Příspěvky: 2379
Registrován: 27 kvě 2005 22:54
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mates »

Polymorph píše:Jo jo, přišel za tebou, pohladil tě po mastných vlasech a řekl, zahrál jsi to pěně Matýsku :D :D :D :D
Jojo tak nejak to bylo :mrgreen: No bylo to tak ze si kdyz jsem sel kolem poroty tak si mne zavolal, dali jsme rec, pochavalil jakym stylem to hraju a ze to delam spravne, kde sem se ucil a u koho a tak. Ptal se zda mam konzervu ci ne ... a tak. Ale co potesi to :D

Peťas
Nováček
Příspěvky: 34
Registrován: 30 bře 2004 15:20

Příspěvek od Peťas »

měl bych dotaz na Emila F. ještě k tomu nahrávání:
píšeš, že pro nahrávání je dobré hrát s klikem – tam by mě zajímalo, jestli se běžně hraje na přeprogramovaný klik, kde se v průběhu skladby mění tempa, protože podle mě u většiny pisní je nemyslitelné hrát celou píseň ve stejném tempu – jinak je to místy „uťáplé“ a někdy bych řekl dokonce kontraproduktivní - že to působí, že kapela najednou např. na začátku refrénu zpomalí (protože přirozené je třeba tempo o 2bpm rychleji…).
- Pak by mě zajímalo jaký je obecně přístup k nahrávání bicích ve studiu co se týká chyb a jejich „oprav“:
1) chápu, že asi nejlepší je, když bubeník zahraje celou píseň o A do Z naráz bez chyby (ideální stav). Když hraje bubeník na klik tak si dovedu představit, že se celá nějaká část přehraje znovu a pak tam vlepí, ale zajímá mě: jde to udělat i v místě kde něco přeznívá? např. cash, otevřená HH (asi ne, co?:), je nutné to střihnout vždycky tam kde je „chvilku ticho“?...což je někdy problém…když např. celý refrén hraje otevřená HH…tak není ticho nikdy :-)
2) Když je nějaký úder třeba maličko posunout, bývá to z technického hlediska možné? (když vlastně např. úder na MB berou i všechny ostatní stopy).
3) Když je to nahráno bez kliku, dá se nějak opravit sporné místo? (když se nemá bubeník v 2.pokusu čeho držet)
4) dělá se běžne, že se bubny točí per partes?:) (tím myslím, že se skladba rozdělí jakoby na menší úseky, které se nahrají samostatně a pak se to slepí v celek) – myslím, jakože se tím sníží pravděpodobnost, že hráč udělá někde chybu a bude jí muset opravovat…
5) má nějaký smysl nahrávat zároveň s klikem i s ostatními nástroji? (kromě toho, že se bubeník lépe orientuje v písničce, když mu hraje třeba kytara). – resp. je nesmysl, aby v tomhle případě klik slyšel jen bubeník a ostatní ne?!

Sorry, ono už to není ani tak o bubnování…:-) Díky

Morbo
Řečník Sféry
Příspěvky: 571
Registrován: 27 bře 2006 11:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Morbo »

Já vim, že nejsem Emil, ale k těm komplikovanějším klikům bych řekl, že je nejpraktičtější si to udělat sám doma před odchodem do studia a vzít si to sebou (třeba jako wav nebo midi soubory) než někomu pracně vysvětlovat, kde chceš jak měnit tempo nebo taktový schéma...

drmr
Řečník Sféry
Příspěvky: 977
Registrován: 23 říj 2006 21:13
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od drmr »

Peťas píše:měl bych dotaz na Emila F. ještě k tomu nahrávání:
píšeš, že pro nahrávání je dobré hrát s klikem – tam by mě zajímalo, jestli se běžně hraje na přeprogramovaný klik, kde se v průběhu skladby mění tempa, protože podle mě u většiny pisní je nemyslitelné hrát celou píseň ve stejném tempu – jinak je to místy „uťáplé“ a někdy bych řekl dokonce kontraproduktivní - že to působí, že kapela najednou např. na začátku refrénu zpomalí (protože přirozené je třeba tempo o 2bpm rychleji…).
- Pak by mě zajímalo jaký je obecně přístup k nahrávání bicích ve studiu co se týká chyb a jejich „oprav“:
1) chápu, že asi nejlepší je, když bubeník zahraje celou píseň o A do Z naráz bez chyby (ideální stav). Když hraje bubeník na klik tak si dovedu představit, že se celá nějaká část přehraje znovu a pak tam vlepí, ale zajímá mě: jde to udělat i v místě kde něco přeznívá? např. cash, otevřená HH (asi ne, co?:), je nutné to střihnout vždycky tam kde je „chvilku ticho“?...což je někdy problém…když např. celý refrén hraje otevřená HH…tak není ticho nikdy :-)
2) Když je nějaký úder třeba maličko posunout, bývá to z technického hlediska možné? (když vlastně např. úder na MB berou i všechny ostatní stopy).
3) Když je to nahráno bez kliku, dá se nějak opravit sporné místo? (když se nemá bubeník v 2.pokusu čeho držet)
4) dělá se běžne, že se bubny točí per partes?:) (tím myslím, že se skladba rozdělí jakoby na menší úseky, které se nahrají samostatně a pak se to slepí v celek) – myslím, jakože se tím sníží pravděpodobnost, že hráč udělá někde chybu a bude jí muset opravovat…
5) má nějaký smysl nahrávat zároveň s klikem i s ostatními nástroji? (kromě toho, že se bubeník lépe orientuje v písničce, když mu hraje třeba kytara). – resp. je nesmysl, aby v tomhle případě klik slyšel jen bubeník a ostatní ne?!

Sorry, ono už to není ani tak o bubnování…:-) Díky
Zdar Peťasi!
Vsetko je o bubnovaní, resp. systéme nahrávania, takže dotaz je na mieste.. :)
Myslím, že v 99% prípadov je NUTNÉ aby kapela nezrýchľovala a nespomaľovala (pokiaľ to nieje zámer.bavíme sa o štandardnom pope, funku, bigbíte.tam,kde sú komponované ritard., je klik nezmysel,príp je potrebné ho naprogramovať.to som síce pár x zažil (muzikály), je to spruz a chce to ale mať skúsenosti)..ale naspäť..tá prkennosť pri hraní z klikom hrozí, ak sa snažíš na neho lepiť..NIEJE MOŽNÉ HRAŤ 100% NA KLIK.Nikdy to nikto neskúšajte..ide o to 'posadiť' sa do kliku, mať ho za 'špagát v bludisku', nechať sa ním viesť, 'plávať' mm okolo neho a sádzať rany tesne 'pred' alebo 'za', podľa toho ako si to charakter grúvu vyžaduje..(keď sa mi podarí urobiť nejaký workshop, rád to ukážem v praxi.dajú sa s tým robiť krásne veci.dojdi).toto všetko robí, že to šlape..chce to len cvičiť..
K Tvojim odsekom:
1)Záleži na tom, na aké medium to zaznamenávaš.V prípade pásu je preznievanie veľký problém a strihá sa buď v stoptime(bez crashkovom),alebo v mieste kde hra hh.snare.bd..tam sa to dá urobiť luxusne.Chce to ale trošku praxe od zvukára..
V prípade digitálu je to jednoduchšie (nie ľahké),záleži na systéme (PRO tools, Cubase..atd), jeho a zukárových schopnostiach, ale viem o ľuďoch, kt robia s crossfade -ami zázraky. :D
2) posunutý úder je bežná vec..zasa ..chytiť myšou a posunúť 'na mriežku' je najmenej..bez mriežky trochu alchýmia..poposúvať sa dá všetko..väčšinou je ale rýchlejšia alternatíva nahrať to znova a dobre..:D
3) dá,ale vždy je to nahovno, alebo počuť..Nahrať ešte raz!
4) ešte som to nezažil..hudba nieje LEGO..Na tento účel sú samply a programing
5)klik by mal mať iba bubeník..a hrať by mala (podľa mňa) celá rytmika..A točiť naostro buben + basu..ale to je prípad od prípadu..zmysel to má vždy..

dík za dotaz! :D

BLeviathan
Řečník Sféry
Příspěvky: 772
Registrován: 21 čer 2005 14:06
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od BLeviathan »

Je to sice trochu mimo téma, ale když jsi na to Emile narazil...jak to vypadá s workshopem? Plánuje se něco? Nebo tak?

K tomu nahrávání...nikdy jsem zatím nenahrával, ale mám pár známých kteří se ve studiu pohybují a od nich jsem slyšel, že nejhorší pro zvukaře je muzikant kterej neví co chce a nedejbože je ještě nafoukanej. To je pak prej na vraždu... :)

Uživatelský avatar
mates
Správce
Příspěvky: 2379
Registrován: 27 kvě 2005 22:54
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mates »

Peťas píše:měl bych dotaz na Emila F. ještě k tomu nahrávání:
píšeš, že pro nahrávání je dobré hrát s klikem – tam by mě zajímalo, jestli se běžně hraje na přeprogramovaný klik, kde se v průběhu skladby mění tempa, protože podle mě u většiny pisní je nemyslitelné hrát celou píseň ve stejném tempu – jinak je to místy „uťáplé“ a někdy bych řekl dokonce kontraproduktivní - že to působí, že kapela najednou např. na začátku refrénu zpomalí
Sorry ze do toho vstupuji, ale podle mne to se vubec neresi, neznam jak pises vetsinu pisni kde by bylo nutne menit tempo skladby. Uprimne nechapu proc by se mel hrat refren o 2bmp rychleji jinak by znel ze se v nem zpomalilo. To mi hlava nepobira. S tim lepenim useku a nahrazovanim. Samozrejme ze je nejlepsi to nahrat co nejlepe s mimimem chyb. Pokud nekde omylem netrefis rimshot a klepnes pouze rafek - to je opravitele. Pokud nekde hrajes Ride nejde jeden takt dolepit mistem s hranou na HH je jasne. Potevrenou HH je mozne taky prelepit i kdyz ma vzdy dozvuk do dlasiho taktu, Zalezi jak to nahradis, bud natvrdo nebo udelas vlozeni s mixovanim. Co se tyce preslechu jednotlivych tomu - tak to neni tak dramaticky aby si s tim zvukar neporadil pokud chce nejakou cast nahradit.
Uprimne tyhle ty upravy jsou nejdrazsi veci z celeho nataceni. Je dobre to vzdy natocit nejlepe. Pac kdyby ti pak meli ve studiu kazdou nepresnost posouvat, kazdy falesny ton dorovnavat tak se nedoplatis. Jako u jedny skladby bude mit zvukar se s tim srat ale u 10ti veci by te asi zabil a nebo by si se nedoplatil. Ja rikam snazit se to zahrat co nejlepe. Pokud clovek vi ze bude nejslapsim clankem nahravani a ze to bude kurvit tak at radeji do studia nechodi.

Co se tyce kliku, ano neni nutnosti, ale pak pocitej ze kdyz zmrvite jednu sloku bude tezke nahrazovat toto misto treba druhou slokou pokud tempo neudrzis. A podle mne na programovatelny klik je lepsi zapomenout. To je lepsi to tocit po castech pokud ma dojit ke zmene tempa. Protoze podle mne nelaze hrat v zempu 120 a od nejakyho taktu najednou 130. pokud neni mezi tim mezera tak to podle toho kliku podle mne hned nenasadis.
A menit refren o 2bmp je podle mne picovina a rikat ze hrat skladbu v jednom tempu je kotraproduktivni je divnej nazor. Vzivote jsem neslysel ze by se meli refereny nasazovat rychleji jinak zneji pomaleji.

Uživatelský avatar
mates
Správce
Příspěvky: 2379
Registrován: 27 kvě 2005 22:54
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mates »

Emile takovy workshop spojeny treba i s Frantou H. a lobbingem na Sonory :D by nebyl spatany ho nekdy zrealizovat. Co ty na to jako svazak :)

Sam Jr.
Tuplovaný řečník Sféry
Příspěvky: 2301
Registrován: 22 srp 2003 13:46
Bydliště: Brno, Moravská Třebová

Příspěvek od Sam Jr. »

my teď řešíme jestli je lepší natočit klik+pomocnou kytaru - což si pak pustím do uší a pak úpodle toho nabubnuju nebo chtít po kytaristovi aby hrál celou dobu se mnou a já budu mít jen samotnej klik???

Atlet
Tuplovaný řečník Sféry
Příspěvky: 2239
Registrován: 14 črc 2003 14:05
Bydliště: Praha

Příspěvek od Atlet »

Sam Jr. píše:my teď řešíme jestli je lepší natočit klik+pomocnou kytaru - což si pak pustím do uší a pak úpodle toho nabubnuju nebo chtít po kytaristovi aby hrál celou dobu se mnou a já budu mít jen samotnej klik???
Lepsi je nahrat kytaru s klikem, pak si udelat pomer hlasitosti a do usi si pustit oboje. A ridit se podle kliku, protoze ta pilotni kytara ma tendenci dost litat a plest te v tempu. dej si ji tam jenm orientacne nahlas. Takze A je spravne. V pripade B je riziko 2. lidskeho faktoru v osobe kytaristy, ze zrovna udela chybu a ty bys to dal dobre. Je to vetsi stres.

drmr
Řečník Sféry
Příspěvky: 977
Registrován: 23 říj 2006 21:13
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od drmr »

2morbo:máš pravdu..
2Sam:nepochopil som, aký by to malo zmysel..aj tak by to ten git. asi točil nanovo..pokiaľ chceš točiť s klikom, je fajn aby u toho bola aj basa,kt. tam potom ostane spolu s bubnami(malé kiksy v base sa opravia)..a máte pevný základ..generálne platí NIKDE NIEJE NAPÍSANÉ, ŽE SA S KLIKOM MUSÍ TOČIŤ..je to iba na vašom uvážení.. :)
2Blevi: tí zvukári majú pravdu(preto bod '4' a '5' v radách :D )
2mates: zmeny tempa v skladbách...a čo Zappa, (ako to točia s klikom si nedokážem dosť dobre predstaviť.. hehe..) muzikály alebo ART ROCK alebo (čo by bola kokotina točiť s klikom) New York New York??Tam všade sú zmeny tempa..a dá sa to :D
K tomu preznievaniu tomov a strihu..Pri mixáži zvukári mute-ujú tomy a zapínaju iba tam, kde hrajú..konce tohto 'zvuku' sa upravujú crossfade-ami (fade out-ujú sa, alebo 'zaťahujú')..takže v tomoch strih nepostrehneš.U Overheadov je to občas problém..záleží na type hudby.
No a workshopy..Urobím to veľmi rád (aj keď s tým mám nulovú skúsenosť a neviem, čo by som 'vám' hovoril), ale musí to niekto zorganizovať a -bohužiaľ- zaplatiť aspoň náklady.Ja za to nechcem nič, ale do nádrže 'načúrať' nemôžem...Takže ak má niekto chuť pustiť sa do organizácie, veľmi rád sa s ním o tom pobavím! :D
Naposledy upravil(a) drmr dne 17 led 2007 19:54, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
mates
Správce
Příspěvky: 2379
Registrován: 27 kvě 2005 22:54
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mates »

Jasne New York, muzikal .... tam to chapu ty zmeny tempa ale o tom tu nebyla rec. Dotazujici se vyjadroval o vetsine skladbach a toto neni vetsina. Vetsina je normalnich v tempu. Dotazujici se ptal ze by mel byt treba refren o 2bmp rychlejsi, jinak pry zni pomaleji a je kotraproduktivni hrat vetsinu skladeb celou ve stejnem tempu. Coz je podle mne blbost.

To jen tak na upresnenou.

Radim
Správce
Příspěvky: 3306
Registrován: 07 srp 2003 12:48
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Radim »

No, musím uvést, že jsem také kdysi musel nahrávat nějaké skladby na naprogramovaný click, kde se měnila tempa a nebylo to nic příjemného. Jednou jsme se také snažili jednu dlouhou skladbu "narovnat" na jediné tempo podle clicku a hrálo to fakt špatně (z veliké části také proto, že jsem s tím neuměl, a dodnes neumím, pracovat jako Emil = nelepit se na click, nýbrž hrát "všude kolem", aby to dejchalo) - potřebovalo to trochu větší rozdíly v tempech a bylo tam hodně "děr", kde bicí vůbec nehrály a které se počítaly "pocitově". No jo, mladá art-rocková léta :mrgreen:

drmr
Řečník Sféry
Příspěvky: 977
Registrován: 23 říj 2006 21:13
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od drmr »

mates píše:Jasne New York, muzikal .... tam to chapu ty zmeny tempa ale o tom tu nebyla rec. Dotazujici se vyjadroval o vetsine skladbach a toto neni vetsina. Vetsina je normalnich v tempu. Dotazujici se ptal ze by mel byt treba refren o 2bmp rychlejsi, jinak pry zni pomaleji a je kotraproduktivni hrat vetsinu skladeb celou ve stejnem tempu. Coz je podle mne blbost.
:D Nájdi v mojej odpovedi '99%' a odtiaľ to čitaj do odseku (čisla) '1'..to len na upresnenie.. :D :D

Benbuben
R. I. P.
Příspěvky: 4193
Registrován: 29 srp 2004 16:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Benbuben »

Hodně změn tempa jsem měl čest vidět na koncertě Earth, Wind & Fire, což byl strašný masakr... Prostě se s tím nepárali a aby nedělali pauzy mezi songama, tak tam byl break, a na jednou mnohem rychlejší groove a upozorňuji, že basák, perkusák, bubeník, kytara i dechy se sešly naprosto přesně... Podle mě v tom musí být nějaká finta ála "to co byla sextola je teď šest čtvrtek", nebo tak něco, jinak to prostě neni možný. A nebo taky je...

Bobroněnko
Tuplovaný řečník Sféry
Příspěvky: 1882
Registrován: 17 kvě 2005 12:57
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bobroněnko »

tak na to, abych měl variabilní klik, nejsem moc dobrej. řek bych, že to znamená přesně vědět, o kolik zrychlit, což v rozdílu 2 bpm je pytlovina - a pokud to přesně nevíš, tak ten klik budeš tři takty lovit a bude to špatné.

drmr
Řečník Sféry
Příspěvky: 977
Registrován: 23 říj 2006 21:13
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od drmr »

Benbuben píše:Hodně změn tempa jsem měl čest vidět na koncertě Earth, Wind & Fire, což byl strašný masakr... Prostě se s tím nepárali a aby nedělali pauzy mezi songama, tak tam byl break, a na jednou mnohem rychlejší groove a upozorňuji, že basák, perkusák, bubeník, kytara i dechy se sešly naprosto přesně... Podle mě v tom musí být nějaká finta ála "to co byla sextola je teď šest čtvrtek", nebo tak něco, jinak to prostě neni možný. A nebo taky je...
jo, je v tom finta...30rokov hrania, nezaoberania sa ničím iným, 300koncertov ročne a čierna pleť.. :D nič viac, nič menej....hrať,hrať,hrať...

fankju
Tuplovaný řečník Sféry
Příspěvky: 1792
Registrován: 21 dub 2005 20:19

Příspěvek od fankju »

drmr píše:4) ešte som to nezažil..hudba nieje LEGO..Na tento účel sú samply a programing
dík za dotaz! :D
Mám dojem, že přesně takhle popisoval Mardoša natáčení některých písniček na Biorytmech. Nechci vypadat, že ti odporuju, snad se pletu. :oops:

drmr
Řečník Sféry
Příspěvky: 977
Registrován: 23 říj 2006 21:13
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od drmr »

fakju píše: Mám dojem, že přesně takhle popisoval Mardoša natáčení některých písniček na Biorytmech. Nechci vypadat, že ti odporuju, snad se pletu. :oops:
píšem iba o mojich skúsenostiach..tento systém práce som ja nikdy nezažil..to ale neznamená, že sa nepraktikuje alebo že je 'zlý'..a to, že hudba nieje LEGO, za tým si stojím..ale je to IBA môj názor a nikomu ho nevnucujem.. :)

Peťas
Nováček
Příspěvky: 34
Registrován: 30 bře 2004 15:20

Příspěvek od Peťas »

Děkuji Emilovi za osvětlení…
to Mates: s tím, že „chci hrát refrén o 2bpm rychleji jak sloku“ to nesmíš brát tak vážně :-) - asi jsem to nenapsal dost srozumitelně. Rozhodně jsem tím nemyslel nějaké obecné pravidlo, že „refrén by měl být o 2 rychleji jak sloka, jinak zní“ – jak si to interpretoval ve sojme posledním příspěvku. Prostě sem měl namysli to, že nějaká živelnější skladba má takový vývoj, že není možné jí hrát na klik (ani když hraješ před a za klikem). Možná posloucháme každý úplně jinou hudbu, ale poslechni si třeba minuty jak tam hrál Valach (ty 2 desky – už nevím jak se jmenují) – tam je to podle mě dost zřetelné, že to nesype pořád rovně a je to naprosto v klidu. Nebo hodně to dělají seattelské kapely, zdá se mi to normálně přirozené (a myslím že třeba Cameron není určitě špatný bubeník). A mohl bych jmenovat další a další alba, které určitě nejsou s klikem. Souhlasím, že pro opravy v nahrávce to bude s klikem nesrovnatelně jednodušší…

Uživatelský avatar
Squeez
Pokročilý diskutér Sféry
Příspěvky: 266
Registrován: 01 čer 2006 16:50
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od Squeez »

no jo tak oni maj určitě automatický bubeníky nebo tak a maj nastavený tempo aby se měnilo...

BLeviathan
Řečník Sféry
Příspěvky: 772
Registrován: 21 čer 2005 14:06
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od BLeviathan »

A jseš si jistej, že to nesedí na kliku? Ono totiž taky jde hrát s klikem tak, že to působí trochu uspěchaněji než když to hraješ normálně zhruba na tu dobu. Tím jak posuneš druhou tak ti to změní komplet cítění i jakoby trochu rychlost, ikdyž je to blbost. :?:

Uživatelský avatar
BóĎA
Tuplovaný řečník Sféry
Příspěvky: 1621
Registrován: 26 dub 2005 22:20
Bydliště: Praha/Česká Kamenice (Děčín)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od BóĎA »

černý automatický bubeníky :D

Odpovědět

Zpět na „Dotazy na profesionály“